مسئول امور تجارت با عراق در سازمان توسعه تجارت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه صنعتی- معدنی با عراق در 15 مهر 92 گفت: با توجه به اینکه 95 درصد صنایع و معادن عراق نیاز به بازسازی دارند باید از این فرصت مناسب بهره لازم را برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ قربانی فراز مسئول امور تجارت با عراق در جلسه شورای سیاست‌گذاری کنفرانس‌ فرصت‌های ویژه اقتصادی تجاری ایران و عراق گفت: در 15 مهر 92 یک یادداشت تفاهم‌نامه صنعتی و معدنی با عراق امضا شد و بر اساس این تفاهم‌نامه عراقی‌ها از ما خواستند تا در بازسازی بخشهای صنعت و معدن در این کشور کمک  کنیم و قرار بر این شد تا گروه‌های پیشرو در بخش خصوصی و دولتی آفرها و پیشنهادات خود را در این راستا به ما ارائه کنند و با توجه به اینکه 95 درصد صنایع در عراق نیازمند بازسازی هستند این فرصت بسیار مناسبی بود اما متأسفانه هنوز هیچ گونه اقدام عملی در این راستا انجام نشده و هیچ پیشنهادی ارائه نشده است.

وی در ادامه نقل و انتقال وجوه ارزی به نرخ آزاد در شعبه بغداد بانک پارسیان را اقدامی خوب برشمرد و گفت: امیدواریم سایر بانک‌های ما نیز مانند این بانک این شرایط را برای تجار فراهم کنند تا تجار ما حق انتخاب داشته باشند.

وی  با اشاره به صادرات خودرو به عراق گفت: درسال 83 تاکنون 100 هزار دستگاه پژو و سمند و 120 هزار دستگاه پراید به عراق صادر شده است که باید از این بازار خوب جهت صادرات خودرو استفاده کرد و این بازار آسیب‌شناسی شود تا روند صادرات خودرو به این کشور کند نشود.
 
توجه به استانداردهای لازم در صادرات خودرو به عراق

امیر سادات مسئول کمیته خدمات فنی و مهندسی ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با اشاره به اینکه مسئله استاندارد کالاهای ایرانی از جمله مسائلی است که بیش از سه سال است مورد بحث و گفتگوی دو کشور بوده و تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده گفت: در حال حاضر مسئله استاندارد در اولویت کشور عراق نیست چرا که این کشور توانمندی و نیروی متخصص در این زمینه را ندارد و نیز استانداردهای موجود در این کشور مربوط به سال 1972 می‌باشد و همچنین با توجه به ظرفیت کم توانایی انجام امور مربوط به استاندارد را ندارد.

وی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد ما این است که استانداردها منطقه‌ای شود و با توجه به اینکه حجم صادرات ما از مرزهایی مانند ایلام، شلمچه و چزابه بیشتر است باید در مناطقی که به مرزهای ما نزدیک‌تر است مانند بصره استانداردها مطابق با استانداردهای ما ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سایت ایران خودرو و سایپا پنج ماه پیش گفت: در زمینه خودرو کارهای خوبی انجام شده و حرکت رو به جلو است و باید گفت آینده خودرو در عراق خوب است.

وی تأکید کرد: باید خودروهای صادراتی به عراق استانداردهای لازم را داشته باشد تا مردم عراق به سمت خودروهای ساخت کشورهای دیگر جذب نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار