قرباني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عراقی‌ها خواستار افزایش واردات از ایران شدند/صادرات 3 ميليارد دلاري كالاهاي غير نفتي

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران اعلام كرد: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق در هشت ماهه نخست سال جاری از رقم ۳ میلیارد دلار گذشت.

مجید قربانی فراز مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست سال ۹۲ به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. 

وی افزود: همچنین میزان خدمات فنی مهندسی ایران به کشور عراق در شش ماهه نخست سال جاری به حدود ۵۶۱ میلیون دلار رسید.  
مسئول دفتر امور تجاری عراق با اشاره به حضور چند شرکت عراقی از جمله معاون وزیر صنایع عراق در چند هفته گذشته در تهران اظهار داشت: حضور آقای مکی، معاون وزیر صنایع عراق در اواسط مهرماه سال جاری موجب امضای یک یادداشت تفاهم صنعتی میان ایران و عراق شد. 

وی ادامه داد: براساس این یادداشت تفاهم قرار شده همکاری‌های مشترکی در خصوص تأسیس کارخانجات، احداث صنایع مونتاژ، صنایع ساختمان و راهسازی در کشور عراق، از سوی طرف ایرانی به انجام رسد. 

وی اداهم داد: همچنین امضای این یادداشت تفاهم یک طرف ایرانی این امکان را می‌دهد که شرکت‌های دولتی و خصوصی کشورمان با همتایان خود در عراق ارتباط کاری برقرار کرده و در زمینه توسعه و بازسازی صنایع و نیز انتقال فناوری‌های جدید به کشور عراق فعالیت کنند. 

مسئول دفتر امور تجاری عراق همچنین از حضور قائم مقام وزیر بازرگانی عراق، و نیز مدیر نمایشگاه‌های عراق و خدمات تجاری آن کشور در دو هفته پیش خبر داد و گفت: در ملاقات‌هایی که با قائم مقام وزیر بازرگانی عراق و نیز مدیر نمایشگاه‌های آن کشور داشتیم؛ طرف عراقی آمادگی کامل خود را برای همکاری‌های گسترده با شرکت‌های ایرانی چه در بخش خدمات فنی و مهندسی، و چه در زمینه واردات کالاهای با کیفیت ایرانی به کشور عراق اعلام کردند. 

به گفته مسئول دفتر امور تجاری عراق، در این دیدار‌ها طرف عراقی با اشاره به اینکه دولت عراق هر ساله جهت تمدید کالاهای مورد نیاز مردم، کالاهای یارانه‌ای، می‌دهد اظهار داشت: به گفته طرف عراقی دولت عراق هر ساله برای تأمین کالاهای سوبسیدی (یارانه‌ای) به مردم عراق، ۹۰۰ هزار تن شکر ۴۰۰ هزار تن روغن، ۴ میلیون تن گندم، یک میلیون ۲۰ هزار تن برنج، و ۱۵ هزار تن شیرخشک اطفال وارد می‌کند. 

قربانی اظهار داشت: با توجه به این نیاز، طرف عراقی خواستار تأمین این کالا‌ها از سوی شرکت‌های ایرانی شد بر توسعه واردات کالاهای مرغوب ایرانی به عراق تأکید کرد. 

مسئول دفتر امور تجاری عراق همچنین به آمار شش ماهه ترانزیت کالا از ایران به عراق اشاره کرد و گفت: در شش ماهه نخست سال جاری میزان درآمد ایران از ترانزیت کالا به عراق ۸۷۸ میلیون دلار بوده که این رقم نیز پیش بینی می‌شود بیش از پیش افزایش یابد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: روند ، صعودی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار