مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی از افتتاح ۵ ایستگاه آتش‌نشانی و راه‌اندازی سازمان جی‌.آی.اس در هفته آتش‌نشانی خبر داد.

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سعید شریف‌زاده در مراسم ویژه روز آتش‌نشان که امروز در برج میلاد برگزار شداز راه اندازی سامانه جی.‌آی‌.اس به صورت آزمایشی  در منطقه 5 عملیاتی آتش‌نشانی و در منطقه 11 و 12 شهر تهران خبر داد.

وی با بیان اینکه رویکردمان این است که به سمت سرمایه‌گذاری در امر آموزش و دانش فنی پیش رویم افزود: با مسئولان شهرداری تهران درباره مسائل حقوقی و مسکن آتش‌نشان‌ها رایزنی صورت گرفته که در حداقل زمان ممکن نسبت به این موضوعات رسیدگی خواهد شد و تلاش ما این است که بتوانیم از پیشرفته‌ترین دانش‌های روز دنیا بهره‌مند شویم و با بالاترین کیفیت خدمات‌مان را ارائه دهیم

شریف‌زاده در حاشیه این مراسم نیز با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: انتخاب و تشویق آتش‌نشان‌های نمونه بخش نخست برنامه هفته آتش‌نشان بود، ودر ادامه این روند افتتاح 4 ایستگاه در طول هفته آتش‌نشان را خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: در حال حاضر 4 ایستگاه مذکور تجهیز شده و پرسنل در آن حضور دارند. با افتتاح ایستگاه‌های مذکور تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی به 112 افزایش می‌یابد که قصد داریم تعداد آنها را تا پایان سال به 120 ایستگاه برسانیم.

شریف‌زاده در ادامه گفت: افتتاح سامانه جی‌.آی.اس که یک برنامه کمکی برای آتش‌نشان‌ها محسوب می‌شود امروز افتتاح شد تا براساس آن اطلاعاتی که مربوط به حوالی و حواشی محل حادثه است به فرمانده عملیات ارائه شود. این سامانه به صورت پایلوت به مدت دو ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعد در مناطق 8 گانه عملیاتی آتش‌نشانی به اجرا درمی‌آید. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران تصریح کرد: برنامه بعدی سازمان در هفته آتش‌نشانی حضور پرسنل در حرم مطهر امام خمینی(ره) و حضور در مقبره شهدای آتش‌نشان است، همچنین مسابقات عملیات ورزشی آتش‌نشان‌ها نیز در این ایام برپا خواهد شد و نماز جمعه این هفته هم با حضور آتش‌نشان‌ها خواهد بود. در پایان برنامه‌های هفته آتش‌نشانی نیز رژه خودرویی در عصر روز جمعه به منظور نشان دادن اقتدار و توانمندی آتش‌نشانی برگزار خواهد شد. 

شریف‌زاده همچنین درباره یکپارچگی سازمان آتش‌نشانی با نهادهای خدمات ایمنی گفت: هر طرحی یک محاسن و معاینی دارد اما به نظر می‌رسد با توجه به مطالعات اولیه و تجربیات سایر کشورها محاسن ایجاد این یکپارچگی بیشتر است البته در سایر کشورها مدل‌های مختلفی با عنوان سازمان دفاع شهری در حال اجراست اما در برخی شهرها این سازمان به صورت مستقیم زیر نظر وزارت کشور، برخی شهرهای دیگر زیر نظر پلیس و برخی دیگر زیر نظر ارتش اداره می‌شود.  
وی ادامه داد: این موضوع نیز در شورای شهر و وزارت کشور باید مطرح شود ضمن اینکه به طور حتم مجلس باید درباره آن تصمیم‌گیری کند اما ما به عنوان سازمان آتش‌نشانی در تحقق آن تاکید چندانی نداریم زیرا با سایر نهادهای خدمات ایمنی مانند اورژانس و همچنین پلیس هماهنگ هستیم اما در برخی حوادث مانند چند فقره آتش‌سوزی اتوبوس اسکانیا و جنگل‌سوزی به دلیل عدم وجود تشکل کشوری آسیب‌هایی دیده‌ایم که می‌توان حداقل یک همسان‌سازی در رفتارها و آموزش‌های نهادهای مربوطه داشته باشیم.

 در ادامه نریمانی معاون برنامه‌ریزی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در باره سامانه جی‌.آی.اس گفت: یک فرمانده عملیات برای اینکه بتواند عملیات موفقی داشته باشد نیاز به شناسایی حالت، سازماندهی صحنه عملیات، ارزیابی موقعیت و موارد دیگری از این دست دارد. سامانه جی‌.آی.اس این قابلیت را به فرمانده علمیات می‌دهد که مجموعه این اطلاعات را از روی تبلت یا تلفن همراه به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: در این سامانه جستجوی آدرس، شناسایی آدرس که یکی از فاکتورهای مهم عملیات به شمار می‌آید وجود دارد، همچنین براساس آن می‌توان از همجواری‌های حریق اطلاعاتی به فرمانده داد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: افتتاح ، دنیا ، سامانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار