جشنی پر از موسیقی و درخواست‌های دولتی+ تصاویر

پانزدهمین جشن خانه موسیقی شب گذشته باحضور اعضای خانه موسیقی و "علی مرادخانی" در عمارت مسعودیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران: شب گذشته پانزدهمین جشن خانه موسیقی باحضور هنرمندان این عرصه در عمارت مسعودیه به پایان رسید.
 
"ژاله صادقیان" مجری این برنامه ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضران در عمارت از "حمیدرضا نوربخش" مدیرعامل خانه موسیقی دعوت کرد تا روی سن آمده و توضیحی درباره فعالیت هایشان در طول این یک سال ارائه دهد.


 
نوربخش در ابتدا ضمن تشکر از حضور هنرمندان و هنردوستان گفت: در پانزدهمین سال تاسیس خانه موسیقی شورایی تشکیل شد که طی آن دو راهبرد را در نظر داشتیم.

مورد اول بحث کپی رایت و یکی هم بحث همین جشنواره ای که به آن پرداخته ایم و خوشبختانه محقق شد که به دلایلی از جمله بحث مجوز گروه ها برای کنسرت دیرهنگام انجام شد، که متاسفانه موفق نشدیم این جشنواره را گسترده تر تبلیغ کنیم، البته باتوجه به همین تبلیغ های محدود هم استقبال چشمگیری نسبت به این جشنواره صورت گرفت.
 
وی ادامه داد: بعضی‌ها متاسفانه به خانه موسیقی نقدهایی دروغ می بندند که خوشبختانه هیئت مدیره و شورای عالی خانه موسیقی همه‌ی اتفاقات را همیشه پیگیری می کنند و تا آن جایی که ضرورت داشته واکنش نشان دادیم.
 
نوربخش افزود: به طور مثال در بحث تعطیلی کنسرت‌ها ،ما جزء اولین گروه هایی بودیم که واکنش نشان داده، بنده در دیداری که با "دکتر حسن روحانی" رئیس جمهور داشتم به جد عرض کردم که امنیت خوانندگان باید فراهم شود که یکی از شروط این امر بحث برگزاری کنسرت است که ممانعت شما موجب خانه نشین شدن آن ها می شود.

این خواننده عنوان کرد: در بحث تعطیلی کلاس‌ها در فرهنگسراها باید بگویم که جلساتی را با مسئولان شهرداری برگزار کردیم که معاونت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قول داده اند که از مهر ماه شاهد کلاس های موسیقی با کیفیت خوب و بالا باشیم که البته امیدوارم این امر محقق شود.
 
وی افزود: نکته‌ی دیگری که شنیده ام و امیدوارم درست نباشد این است که در شهرستان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهر می خواهد در بحث برگزاری کنسرت ها شریک شود. امیدوارم این مطلب درست نباشد دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند و وظیفه اش این است که اجازه دهند تهیه کننده ها و گروهای اجرایی کنسرت به فعالیت خود ادامه دهند.

در انتها "حمیدرضا نوربخش" از افرادی که در شکل گیری جشنواره موسیقی تهران فعالیت کردند تشکر کرد که از جمله آن ها باید به افرادی چون  "مصطفی کمال پورتراب" ریاست شورای عالی، "حمیدرضا عاطفی"، شورای مشاوران خانه موسیقی آقایانی چون "علیرضا قربانی"، "همایون شجریان"، "تهمورس پورناظری" و "سهراب پورناظری" که با برگزاری جلسات بسیاری باعث برگزاری این جشنواره شدند.
 
وی درباره کمپین جدید خانه موسیقی گفت: ما امسال اتفاق مهمی را در کنار جشنواره موسیقی تهران پیگیری کردیم که پیرامون آن کمپینی دائر شد که بیانیه ی آن هر شب توسط یکی از بازیگران مطرح سینما قرائت شد.



 وی ادامه داد: این روزها حال موسیقی چندان خوب نیست. انواع سایت های مختلف و رنگارنگ تحت عنوان سایت های موسیقی در حال خیانت به موسیقی این سرزمین هستند. سایت های دانلود غیرقانونی موسیقی، روزانه نیم میلیون نفر کاربر آن را دنبال می کنند که نتیجه سالانه میلیاردها تومان ضرر دربردارد.
 
نوربخش تصریح کرد: هدف اصلی این کمپین آگاه کردن مخاطبان در بحث موسیقی و دانلود است. این کمپین از اواخر آبان ماه کار خود را آغاز می کند که از همه ی هنرمندان و هنردوستان دعوت می شود که در این کمپین حاضر شوند.
 
*یاد گذشتگان بخیر
 
از فاصله سال گذشته تا امسال افراد زیادی را در موسیقی از دست دادیم که باید یاد و خاطره کسانی چون "آقاجان آقایی"، "محمد ذوالفنون"، "محمدعلی ابرآویز"، "قسمت خانی"، "سلیمان ولی نژاد"، "حسین یوسف زمانی"، "مهدی رفعتی" و "محمدرضا لطفی"زنده نگه داشت.
 
در ادامه جشن خانه موسیقی از "گروه موسیقی ایران" دعوت شد تا برای هنرنمایی به روی سن بیایند. نکته قابل توجه درباره این گروه این بود که هرکدام از افراد این گروه بزرگ متعلق به یک اقلیم مشخص از این سرزمین پهناور بودند که باهم ترکیب زیبا و جالبی را پدید آورده بودند.

 

گروه قومی و عشایری ایران از سال 1389 با حمایت خانه موسیقی ایران با هدف معرفی مهم ترین بخش‌های موسیقی نواحی به شکل اصیل آن و بکار گیری و استفاده از نوازندگان و خنیاگران برجسته کشور با همکاری "جهانگیر نصری اشرفی" و به سرپرستی "پیمان بزرگ نیا" تشکیل شد.
 
در ادامه این گروه قطعاتی از موسیقی نواحی ایران را در یک قطعه با هم اجرا کردند که موجب شادی حاضران در عمارت مسعودیه شدند.
 
از اعضای این گروه باید به "قنبر راستگو" خواننده و نوازنده جفتی از هرمزگان، "محمدرضا اسحاقی" خواننده و نوازنده دوتار از مازندران، "حسین ولی نژاد" خواننده و نوازنده دوتار از شمال خراسان، "صلاح خضری" نوازنده دیوان و خواننده کردستان، "محمود فرضی نژاد" خواننده گیلانی، "موسی موسوی" خواننده بختیاری و بویر احمد، "طواق سعادتی" خواننده و نوازنده دوتار ترکمن، "احسان عبدی پور" سرنا لرستان، "محمد انشایی" کمانچه، "سبزعلی خجسته" کرنا بختیاری، "دامون شش بلوکی" نقاره قشقایی و مازندران، "فرزاد محمودی" عود و رباب، "بهنوش کاظمی پور" کمانچه خراسان شمالی، "سید سلمان حسینی" تنبور، "سام عبدالی" تمبک و دهل لرستان و "پیمان بزرگ نیا" نی لبی بلند اشاره کرد.
 
از همخوانان باید به "زهره کدخدا زاده"، "نیلوفر لطف آور"، "هدی قربانی" و "سمیرا واحد" را نام برد.

 

پس از اجرای جالب "گروه موسیقی نواحی ایران" نوبت به تقدیر از هنرمندان بخش موسیقی نواحی رسید. به همین خاطر از اساتید موسیقی ایران چون "کیخسرو پورناظری"، "داوود گنجه ای"، "محمد سریر" رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران و "مرتضی کاظمی" مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شد برای تقدیر از این گروه موسیقی به روی سن حاضر شود.
 
1- "خضر قادری" مشهور به "خله درزی" خنیاگر معروف از سردشت در کردستان
 
2- "عاشیق محمدحسین دهقان" از استادان موسیقی عاشیقی از ارومیه، آذربایجان غربی
 
3- "قنبر راستگو" مشهور به "خالو قنبر"از بندرعباس استان هرمزگان خواننده و نوازنده نی جفتی
 
4- "سبزعلی خجسته" معروف به "سوزعلی سازی" از باباحیدر چهارمحال بهتیاری، آگاه به رپرتوار منطقه بختیاری که 72 مقام را دربرمیگیرد. که وی با اعلام نامش در حالی که ساز می نواخت بر روی سن حاضر شد تا تندیسش را بگیرد.
 
در ادامه "محمد سریر" بر روی صحنه ماند تا مطالبی را عنوان کند.
 
وی در ابتدا گفت: ما و جامعه موسیقی مستحق به پشتیبانی و حضور شما هستیم که پشتیبانی شما انگیزه به هنرنمایی هنرمند می دهد. از مدیرعامل خانه موسیقی ایران که در حقیقت محور اصلی این برنامه بودند و خوانندگان تراز اول مملکت هستند "حمیدرضا نوربخش" بی نهایت سپاسگذارم و بابت این گذشتشان ممنونم.


 
وی ادامه داد: در طی این یه سه دهه ی گذشته هنرمندان زیادی در موسیقی تربیت شده اند که متاسفانه امکان حضور روی صحنه پیدا نکرده اند و مشخصا در بخش فرهنگی و حوزه فرهنگ مملکت چالش هایی در مقابل فعالیت های موسیقی وجود دارد که البته از نظر ما و مسئولان فرهنگی موسیقی را بهسازی فرهنگی و معنوی می دانیم و هر صوتی را که در کنار هم قرار گیرد را موسقی نمی دانیم. سازها یک مشت ابزار و وسایل برای رسیدن به هدف است که مهم است چگونه از آن بهره برداری شود.
 
سریر افزود: منظور ما از موسیقی این است و آن چیزی که جنبه ی موسیقی دارد، باید به آن توجه شود. کار هنری هم عیارهای مختلفی دارد که ما باید به کیفیت آن آگاه شویم.
 
وی تصریح کرد: پانزده سال پیش وقتی خانه موسیقی بنا شد به همت یکی از افرادی که الان در جمع ما نشسته این اتفاق افتاد. "علی مرادخانی" فردی که بعد از پانزده سال هنوز هم از ما حمایت می کند و جا دارد از بزرگانی که نقش بسزایی در شکل گیری خانه موسیقی داشته اند و الان در جمع ما نیستند یاد کنیم که از آن جمله اند "علی تجویدی"، "همایون خرم" و "رضوی سروستانی" که یادشان گرامی است.
 
پس از سخنان "محمد سریر" از چهار بانوی کمانچه زن به نام های "نسیم اربابی" سرپرست گروه و "سارا هستی" کمانچه زنان و "نیلوفر شهبازی" و "مهزاد خردمند" کمانچه آلتو نام برد که دو قطعه "تاسیان" و "تلخ چون باده" را نواختند.
 
از نکات قابل توجه اینکه هرچهار بانو از شاگردان "نوید دهقان" هستند که بنا بود قطعاتی را از استادشان در محضر وی اجرا کنند.


 
در بخش بعدی نوبت به تقدیر از بزرگان می رسد. که در این بخش از "هوشنگ ظریف"، "فرهاد فخرالدینی" و "کامبیز روشن روان" دعوت می شود روی سن حاضر شوند.
 
1- "فاطمه هما سادات افسری" نوازنده، مدرس، پژوهشگر موسیقی کلاسیک
 
وی پس از گرفتن تندیس جشن خانه موسیقی گفت: از بزرگان، مسئولین و دست اندرکاران خانه موسیقی این قلب تپنده موسیقی کشور که در راه اعتلا و ارتقا این هنر، گام های استوار و سعی بلیغ و اهتمامی تام می کنند و بذل می نمایند تشکر می کنم.مضافا بر این که زحمات عدیده چندین و چند ساله مرا مورد تفقد قرار دادند
 
وی ادامه داد: تنها آرزو بر این است که نسل جوان ، آینه داران کشور برای این هنر هماره پاسدار باشند.
 
2- "تقی ضرابی" دارنده نشان درجه یک و لوح هنری از سازمان فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
3- "امیراشرف آریان پور" مولف کتاب "موسیقی از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی" و چاپ بیش از 200 مقاله تخصصی در نشریات ایرانی و خارجی
 
4- "حسن ناهید" نوازنده نی از کرمان
 
5- "محمد موسوی" که از آثار شخاص وی بداهه نوازی در دستگاه شوشتری و سه گاه
 
در ادامه و پس از تقدیر از این پیشکسوتان یک قطعه دونوازی فلوت و پیانو توسط "فیروزه نوایی" فلوت و "آرپینه اسرائیلیان" پیانو اجرا شد. آن ها اثری را با نام "فانتزی کارمن" اثر "ف بورن" را در عمارت مسعودیه اجرا کردند.


 
در ادامه بیانیه هیئت داوران در بخش دوسالانه کتاب قرائت شد و پس از آن منتخب های کتاب در سه بخش "ترجمه"، "آموزشی" و "پژوهشی" اعلام گردید.
 
در اینجا از "مصطفی کمال پورتراب"، "داریوش پیرنیاکان" و "استاد ناصح پور" دعوت شد روی سن حاضر شوند.
 
در بخش پژوهشی تقدیر: 1- سه تار، فرید صفرزاده، انتشارات ماهور
 
2- سازشناسی موسیقی بوشهر، محسن شریفیان
 
رتبه دوم: دف و دایره در تاریخ ایران در ادبیات فارسی در جهان ایرانی، کیوان پهلوانی، انتشارات آرون
 
رتبه اول: بررسی و تحققیق موسیقی کلاسیک در قزوین از دوران صفوی تا اواخر قاجار، سید حسین میثمی
 
در بخش آموزشی: صد درس شیوه تنبور نوازی، علی اکبر مرادی، انتشارات موسیقی عارف
 
در بخش ترجمه: الموسیقی الکبیر، ابونصر فارابی، ترجمه زنده یاد مهدی برگشتی، انتشارات سروش
 
در انتها از "مصطفی کمال پورتراب" چهره ماندگار موسیقی کشور و معلم چندین نسل از موسیقی ایران تقدیر شد که "حمیدرضا نوربخش" روی صحنه آمد و درباره وی گفت: استاد پورتراب دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که خوب است بدانید از شخصیت بی نظیر و ممتاز این سرزمین این مرد بزرگ بوده است که در حال حاضر که دهه نهم عمر خود را سپری می کند هنوز هم پر تلاش و تمامی امور خانه را پیگیری کرده و دائما نکاتی را به مات ذکر می دهند.
 
وی ادامه داد: کمتر کسی را دیده ام که آنقدر عطش آموختن و دانستن و آموزش داشته باشد که واقعا حضور ایشان برای ما نعمت است.
 
وی افزود: استاد پورتراب را بیشتر به عنوان یک تئوریسین می شناسند اما وی از جوانی نوازندگی و رهبری ارکستر را بر عهده می گرفتند و برای او باید گفت که شیر شیر است اگرچه پیر است که حقیقتا همین طور است.
 
پس از سخنان نوربخش حاضران عمارت مسعودیه به احترام "مصطفی کمال پورتراب" ایستاده و وی را تشویق کردند.



*بازهم هنرنمایی سهراب پورناظری
 
در انتها "همایون شجریان" به همراه "سهراب پورناظری"، "حسین رضایی نیا" دف و "آیین مشکاتیان" کاخن به روی صحنه آمدند تا به عنوان حسن ختام قطعه "خداوندان اسرار" آواز و تنبور را براساس شعری از مولانا اجرا کنند.
 

 
انتهای پیام/
برچسب ها: موسیقی ، خانه ، جشن ، عمارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار