درخشش "همایون شجریان" در کنار برادران" پورناظری"+تصاویر

پنجمین شب از جشنواره موسیقی تهران با اجرای "همایون شجریان" و "برادران پورناظری" به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ پنجمین شب از جشنواره موسیقی تهران با اجرای "همایون شجریان"، "سهراب پورناظری" و "تهمورس پورناظری" در عمارت مسعودیه برگزار شد.

در ابتدای مراسم "حامد بهداد" بازیگر سینما و تلویزیون بر روی سن آمد و ضمن خیرمقدم  و خوش آمدگویی به حاظران گفت: خانه موسیقی به عنوان یک نهاد مدنی در 16 مرداد سال 1379 تشکیل شده و در کانون های مختلف موسیقی مشغول فعالیت است.



وی ادامه داد: در سال گذشته به منظور برگزاری پانزدهمین جشن خانه موسیقی شورایی تشکیل شد که از همان ابتدا فعالیت این شورا معطوف به مسائل مختلفی قرار گرفت که در این میان برگزاری نخستین جشنواره موسیقی تهران در فضای باز عمارت مسعودیه با حضور گروه های حرفه ای موسیقی میسر گردید.



بازیگر فیلم "آرایش غلیظ" افزود: دومین مورد مسئله حقوق کپی رایت است که توسط نهادهای قانونی در حال پیگیری است. در طی آن کمپینی باعنوان "من از موسیقی حمایت می کنم" تشکیل شده که به موازات جشنواره موسیقی تهران مشغول فعالیت های خود است.

"حامد بهداد" در انتها خاطر نشان کرد: اینک و در پنجمین شب برگزاری این جشنواره شما را به دیدن و شنیدن کنسرت "همایون شجریان" و برادران "پورناظری" دعوت می کنم.


پس از سخنان "حامد بهداد" "سهراب پورناظری" و "همایون شجریان" به همراه "حسین رضایی نیا" و "آیین مشکاتیان" نوازندگان سازهای کوبه ای به روی صحنه آمدند، که در بخش نخست قطعه "خداوندان اسرار"، آواز و تنبور "همایون شجریان" و "سهراب پورناظری" بر اساس شعری از "حضرت مولانا" را اجرا کردند.

پس از اجرای قطعه "خداوندان اسرار" حاضران کنسرت "همایون شجریان" در عمارت مسعودیه روی پا ایستاده و هنرنمایی بی نظیر این گروه جوان و باتجربه را تشویق کردند که در بین تشویق حاضران، دیگر اعضای گروه از جمله "تهمورس پورناظری" به روی سن آمده تا خود را برای اجرای زنده ی آلبوم "چرا رفتی" آماده کنند.



در بخش دوم در ابتدا قطعه "کولی" براساس شعری از "سیمین بهبهانی" توسط "همایون شجریان" به همراه "تهمورس پورناظری" اجرا شد و در ادامه قطعه "دل به دل" شعری از "هومن ذکایی" اجرا شد که در آن "سهراب پورناظری" دست چپ "همایون شجریان" کمانچه می نواخت.

سپس "شتک" براساس شعری از "حسین منزوی" و "در حصار شب" "شفیعی کدکنی" اجرا شد. که در قطعه ی "در حصار شب" پورناظری ها به عنوان هم خوان در کنار شجریان حضور داشتند و پس از این اثر قطعه "چونی بی من" شعری از "مولانا" اجرا شد.



در ادامه کنسرت وقفه ی کوتاهی بوجود آمد که دلیل اصلی آن این بود که برادران "پورناظری" در حال کوک کردن سازهای خود بودند تا خود را برای اجرای "از عشق" به آهنگسازی "سهراب پورناظری" آماده کنند.

"از عشق" یا همان موسیقی تیتراژ سریال "وضعیت سفید" به کارگردانی "حمید نعمت الله" یکی از پرطرفدارترین و تنها قطعه ی بی کلام این اجرا بود که در دو زمان تکنوازی تشویق تماشاگران را به همراه داشت لحظه ی اول تکنوازی "حسین رضایی نیا" نوازنده ی دف و بار دوم تکنوازی "آیین مشکاتیان" نوازنده ی کاخن بود.

در انتهای کنسرت دو قطعه "درون آینه" "حسین منزوی" و "چرا رفتی" "سیمین بهبهانی" دو شاعر سفر کرده ی ما توسط شجریان بدون وقفه ای اجرا شد که طبق روال کنسرت های "همایون شجریان" قطعه ی "چرا رفتی" حسن ختام کنسرت وی بود، اما این بار تشویق بی امان تماشاگران باعث شد که گروه شجریان دوباره به جای خود بازگشته و قطعه ی دیگری با نام "دل سپرده ام" را اجرا کنند.
 
قابل ذکر است؛ که موسیقی بخش دوم با عنوان "چرا رفتی" را "تهمورس پورناظری" آهنگسازی کرده بود.




از اعضای گروه "همایون شجریان" باید به "سهراب پورناظری" کمانچه و تنبور، "حسین رضایی نیا" و "آیین مشکاتیان" کوبه ای، "مهیار طریحی" سنتور، "علی جعفری" و "تینا جامه گرمی" ویلن، "سهراب برهمندی" ویولا، "آتنا اشتیاقی" ویلنسل، "آرین کشیشی" کنترباس و گیتارباس، "تهمورس پورناظری"، "میلاد محمدی" و "خورشید دادبه" تار و سه تار، "سپند دادبه" بربت، "رضا صادقی" پیانو، "روشنک کی منش" و "سمیرا محسنی" کر اشاره کرد.

از مهمانان این شب باید به "حامد بهداد"، "حبیب رضایی" و "شقایق فراهانی" اشاره کرد.

*کولیانی که از عشق می گویند


اگر به آلبوم "چرا رفتی" بازگردیم به قطعه ی "کولی" برمی خوریم که "تهمورث پورناظری" آن را ساخته و "همایون شجریان" آن را اجرا کرده و قطعه ای چون "از عشق" به آهنگسازی "سهراب پورناظری" به معنای واقعی وزنه ای برای این اجرا و آلبوم است به همین خاطر این سه را بی هم نمی توان تصور کرد.

البته که این حرف زمانی زده می شود که این گروه حداقل یک دهه از عمر همکاریشان باهم بگذرد اما در همین یک سال گذشته و پس از انتشار آلبوم "چرا رفتی" باید گفت که "همایون شجریان" با "پورناظری ها" معنی پیدا کرده و "پورناظری ها" نیز همین طور، به همین خاطر در صورت جدایی آن ها از هم ضربه ی سنگینی به هردو طرف و موسیقی تاره جان گرفته ی ایرانی وارد می شود و زمان ها می برد تا بتوان شجریان را به تنهایی و پورناظری ها را به تنهایی معنی کرد.

البته که منکر اجراهای بی نظیر گروه "شمس" و آثار قبلی "همایون شجریان" نمی شوم اما این گروه باهم این همه مخاطب دارد که این خود دلیلی بر کیفیت این گروه سه نفره است.

البته که تاریخ ثابت کرده جدایی هنرمندان لطمات زیادی به گروه ها و موسیقی وارد کرده که امیدورام این اتفاق هیچ وقت بین شجریان و پورناظری ها نیفتد.
 
*و این سهراب بی نظیر است

استقبال بیش از اندازه از کنسرت همایون شجریان موجب بوجود آمدن بی نظمی هایی در زمینه خدمات شد اما اجرای موسیقی شجریان و پورناظری ها با آّبرو و پرانرژی بود که البته بنده به مانند اجرای گروه "شمس" بیشتر از همه به "سهراب پورناظری" رای می دهم.

در انتها پس از گذشت دو شب و دیدن دو اجرا از "سهراب پورناظری" به معنای واقعی به هنر و قابلیت های اجرایی وی چه در خوانندگی و چه نوازندگی پی بردم و امیدوارم که روزی تصمیم برگزاری کنسرتی مستقل و به نام کنسرت "سهراب پورناظری" را بگیرد.

گزارش از مهدی خان محمدی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
alireza
۲۱:۵۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
برادران پورناظری از بهترین های موسیقی سنتی کشور هستن.همایون فرزند برومند شجریان بزرگ هم که داره میراث موسیقی سنتی رو به دوش میکشه. با آرزوی شفای عاجل برای استاد شجریان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
جالب بود
آخرین اخبار