جای ساز ایرانی در ترکیب فعلی ارکستر ملی خالی است و به عقیده‌ی من ارکستر ملی با ترکیب جدید از سازهای موجود در ارکستر سمفونیک تا حدودی بهره می‌برد و این یک نکته ضعف برای ارکستر ملی به حساب می‌آید.

کامبیز روشن‌روان، آهنگ‌ساز، مدرس پیشکسوت موسیقی و از چهره‌های برجسته موسیقی ایران، در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از دلایل عدم حضورش به عنوان رهبر میهمان در ارکستر ملی، گفت: چندی پیش فرهاد فخرالدینی در تماس تلفنی از من دعوت کردند که در ارکستر ملی به عنوان رهبر میهمان با وی همکاری داشته باشم و در صورت امکان آثارم را در اختیار ارکستر ملی قرار دهم که روی صحنه به اجرا در بیاید.

وی افزود: در زمینه‌ی رهبری ارکستر، شخصی که به عنوان میهمان انتخاب شود باید یک مجموعه‌ اجراها و قطعات جامع و از پیش تمرین شده را داشته باشد و یا حداقل امکان زمان کافی برای هنرمند فراهم شده باشد که قطعات را آماده کند و در اختیار ارکستر مورد نظر قرار دهد و اگر قرار باشد اثری از من در ارکستر ملی اجرا شود باید فاصله‌ی زمانی به اندازه‌ای باشد که با توجه به شرایط موجود که ترکیب سازهای ارکستر ملی نسبت به قبل عوض شده بتوانم روی قطعاتم با ترکیب ارکستر جدید تنظیم خاص انجام دهم.

روشن‌روان در پاسخ به احتمال همکاری مجدد و استفاده از آثارش در ارکستر ملی گفت: در حال حاضر ارکستر ملی با ترکیب جدیدی به کار خود ادامه می‌دهد که به نظر من این مجموعه‌‌ی موجود، بیشتر ارکستر سمفونیک است که در آن دو تا سه ساز ایرانی نواخته می‌شود و همان‌طور که از قبل اشاره کردم اگر قرار باشد آثاری را از خود در اختیار ارکستر ملی قرار دهم، باید از آثار منتشر شده با تنظیم جدید برای ترکیب فعلی باشد. باز خاطرنشان می‌کنم این همکاری زمانی میسر می‌شود که فاصله زمانی زیادی برای من در نظر گرفته شود که درباره کارهایم بازبینی شود و سیستم و ترکیب‌هایم تغییر کند.

وی در خصوص فضای حاکم در ارکستر ملی گفت: ترکیب قبلی ارکستر ملی متشکل از سازهای زهی، چند ساز بادی و سازهای ایرانی از جمله تار، سنتور،  عود، قانون، کمانچه تنبک و دف بود اما الآن در ترکیب فعلی جای ساز ایرانی خالی است و به عقیده‌ی من ارکستر ملی با ترکیب جدید از سازهای موجود در ارکستر سمفونیک که شامل سازهای زهی، بادی چوبی، بادی برنجی، سازهای کوبه‌ای است، تا حدودی بهره می‌برد و این یک نکته ضعف برای ارکستر ملی به حساب می‌آید.

روشن‌روان ادامه داد:پیش از این ارکستر ملی از سازهای ایرانی به طور کامل استفاده می‌کرد. اگر بخواهیم ارکستر ملی امروز را با گذشته مقایسه کنیم می‌توانم بگویم که کیفیت و نوع صدای موجود در ارکستر ملی نسبت به ارکستر ملی قبلی متفاوت است.

وی با بیان اینکه در ارکستر ملی امروز خانه تکانی وسیعی صورت گرفته و صدای جدیدی را این روزها از ارکستر ملی می‌شنویم، بیان کرد: من شخصاً جنس صدای ارکستر قبلی را بیشتر می‌پسندم و ممکن است این جنس صدا که در ارکستر ملی شنیده می‌شود، به مزاج بعضی از هنرمندان شاخص این حرفه خوش بیاید و به این اتفاق می‌توان بیشتر نگاه سلیقه‌ای داشت.

روشن‌روان درباره‌ی خصوصیات و ویژگی‌های خاص یک رهبر ارکستر موفق و ملاک‌های انتخاب آن  گفت: یک رهبر ارکستر برای اینکه در ارکستر بزرگ انتخاب شود باید تجربه‌ی کار و شناخت عمیق نسبت به ارکستر و فضای آن داشته باشد. همچنین علاقه‌مند به همکاری با ارکستر بزرگ باشد و در خود توانایی‌های لازم برای فعالیت و پذیرفتن مسئولیت رهبری یک ارکستر عظیم با حجم کاری زیاد را ببیند.

وی در ادامه در خصوص روش جدید فرهاد فخرالدینی مبنی بر استفاده از هنرمندان شاخص موسیقی به عنوان رهبر میهمان در ارکستر ملی اظهار داشت: این اتفاق یک قدم رو به جلو به حساب می‌آید، امیدوارم فخرالدینی همیشه سر حال و خوب و خوش به کارشان به عنوان رهبر ارکستر ملی ادامه دهد و جامعه‌ی موسیقی طبق گذشته از وجود وی بهره‌مند شود و در صورت امکان ارکستر ملی به لحاظ ترکیب‌ سازها به همان ترکیبی سابق برگردد.

گفتنی است؛ کامبیز روشن روان که چندی پیش در کنسرت ارکستر سمفونیک البرز به رهبری سهراب کاشف حضور داشت بنا به دلایلی با ارکستر ملی به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی همکاری نکرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار