
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - حوزه کودک و نوجوان یکی از پر اهمیتترین حوزههای فرهنگی کشورمان است که باید در زمینه قرآن و عترت، کتاب، سینما و تئاتر به آن توجه ویژهای داشت؛ زیرا کودکان از کودکی میآموزند و به درستی میتوانند آموزش بینند؛ لذا بهتر است از طریق هنرهای فرهنگی کودکان و نوجوان را به درستی تعلیم داد.
امروزه هنر تئاتر یکی از ابزار فرهنگی برای تعلیم و تربیت کودکان برای آموزش پاکیزگی، نظافت، بهداشت، محیط زیست و ... است که میتوان از این هنر به درستی استفاده کرد. این روزها در گوشه و کنار شهرهای مختلف اجرای نمایش کودک و نوجوان برگزار میشود که میتوان به بررسی وضعیت این آثار نمایشی پرداخت. از این رو به گفت و گو با یکی از کارگردانهای کودک و نوجوان که خود اخیرا نمایش کودک و نوجوان روی صحنه اجرا برده است، پرداختیم.
سینا نورائی کارگردان تئاتر کودکان و نوجوان از وضعیت فعلی این تئاتر گفت: متاسفانه بیشترین ضعفی که در حال حاضر در نمایشهای کودک و نوجوان وجود دارد، ضعف در متن است. دوستان فکر میکنند با سه الی چهار جلسه تمرین میتوانند نمایشی را روی صحنه ببرند و صرفا فقط به خندیدن بچهها فکر میکنند؛ ولی دوستان به این امر که کار محتوای آموزشی یا در عین حال محتوای دوست داشتنی و خلاقانه داشته باشد معمولا نپرداخته یا نمیپردازند.
وی ادامه داد: معضلی که بنده به عنوان کارگردان کودک احساس میکنم در کار کودک و نوجوان وجود دارد، فقدان متن مناسب و تمرینات کم گروههای نمایشی است که باعث میشود، پرداخت کمتری به کارها صورت بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که چطور فقدان این مسئله را جبران کنیم؟ گفت: خواندن یکی از راههای جبران این کاستی در تئاتر کودک و نوجوان است و کارگردانها باید بخوانند. مخصوصا کارگردانهای جوانتر که باید اهل خواندن باشند و سپس روانشناسی کودکان را بشناسند، مقالههای مناسب و درست کودک و نوجوان را بخوانند و ردههای سنی مختلف را بشناسند.
نورائی ادامه داد: همچنین معتقدم کارگردانهای کودک و نوجوان هیچگاه نباید از آموزش دیدن فرار کنند؛ متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که خیلی از عزیزان زمان فارغ التحصیلی خود احساس میکنند توانایی کارگردانی دارند و بدون هیچ پیشزمینه مناسبی شروع به کارگردان میکنند و صرفا با قرارداد مالی در سالنها اجرا می روند. همین امر باعث میشود کیفیت کارها به لحاظ محتوایی و ساختاری تغییر کند.