والری آموس نقش ایران در سوریه را ستود

مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل از نقش ایران در رسیدگی به اقدامات بشر‌دوستانه در سوریه قدردانی کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه، "والری آموس"، معاون "بان کی مون"، دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، که هم ‌اکنون در ایران است، اظهار داشت ماه ها زمان نیاز است تا خساراتی که از آغاز حملات اسرائیل به غزه به این منطقه وارد شده است، جبران شود.  

وی افزود: ایران در خصوص کمک به ما برای داشتن دسترسی بهتر به سازمان های بشر دوستانه در سوریه و مکان های دیگر نقشی مهم ایفا می کند. من مشتاق همکاری نزدیک تر با شرکای ایرانی برای بهبود بیشتر نظام بین المللی بشر دوستانه و نیز واکنش به بحران های فعلی و آینده هستم.

 آموس تاکید کرد: "ماه ها زمان نیاز است تا خسارات وارد شده به بیمارستانها، مدارس و ساختمانهای آژانس کار و امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی، که افراد بی خانمان به آنجا پناه برده بودند، بازسازی شود."

بررسی بحران های مهم انسانی منطقه، مانند غزه، سوریه و عراق محور گفت و گوهای آموس با مقامات ایرانی را تشکیل می‌دهد.

به گفته آموس عملیات سازمان ملل در باریکه غزه، شامل تامین غذا، آب و موارد مصرفی ادامه دارد و اقلامی مانند دارو و سوخت نیز به بیمارستان‌ها توزیع شده است.

97 مورد از ساختمانها و اماکن آنروا در باریکه غزه، از جمله مراکز درمانی، مراکز توزیع کمک ها و مدارس آسیب دیده است. نزدیک به 250 هزار نفر از ساکنان بی خانمان غزه در برخی از این اماکن پناه گرفته اند.

خانم آموس همچنین با اشاره به اعلام مواضع صریح سازمان ملل در مورد نقض قوانین بشر دوستانه بین المللی و قوانین مربوط به حقوق بشر، تاکید کرد باید تمام کشورها و گروه های مسلح فعال در منطقه حفاظت از جان شهروندان غیر نظامی را به رسمیت بشناسند.

وی خاطر نشان کرد: "ما همه اذعان می کنیم که تمام کشورهای عضو سازمان ملل در یافتن راه حلی سیاسی برای رفع بحران اسرائیلیان و فلسطینیان باز مانده اند."

وی در خصوص بحران سوریه نیز به 11 میلیون شهروند سوری اشاره کرد که هنوز به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. 241 هزار نفر از این تعداد در مناطقی گرفتار شده اند که در محاصره قرار دارند.

این مقام سازمان ملل، نبود امنیت و وجود دسته بندی در میان گروه های مسلح و همچنین مشکلات اداری وضع شده از سوی دمشق را از مهمترین موانعی دانست که در راه رساندن کمک به سوری ها به چشم می خورد.

مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل از نقشی که ایران و دیگر کشورهای با نفوذ در طرفین درگیر در سوریه ایفا کردند تا سازمان ملل بتواند به مناطق بحرانی دسترسی پیدا کند، قدردانی کرد.

وی در عین حال اذعان کرد هنوز مناطقی در سوریه باقی مانده اند که دسترسی به آن غیر ممکن مانده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار