فایننشال تایمز نوشت: عملیات هوایی آمریکا در حمایت از کردهای عراق ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و به تقویت موقعیت داعش کمک کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فایننشال تایمز در اینترنت در تحلیلی به قلم "برزو درآگاهی" نوشت: آمریکا با چند حمله هوایی مجددا وارد یک منطقه جنگی شد که دو سال و نیم قبل رسما و حتی زودتر از‌‌ آن آنجا را ترک کرده بود. این حملات از فشار بر نیروهای کرد و عراقی در تلاش برای مهار نیروهای داعش، کاسته است. اما در جنگ زمینی در عراق حملات هدفمند فقط تاثیری محدود بر جبهه های جنگ داشته است. این حملات نتوانست مانع از پیشروی داعش شود.

باراک اوباما رئیس جمهور  حملات هوایی آمریکا را راهی برای حفاظت از اربیل مرکز دولت منطقه ای خودمختار کردستان (کی آر جی) و اقلیتهای مذهبی کرد شامل ایزدیها و مسیحیان در برابر حملات داعش توصیف کرد. 

"ریان کروکر" سفیر سابق آمریکا در عراق به فایننشال تایمز گفت: پرتاب یک جفت بمب پانصد پوندی از جنگنده های اف- هجده و  چند حمله هواپیماهای بدون سرنشین منجر به  توقف داعش نخواهد شد. 

وی گفت: اگر قصد داریم بگوییم که همه اینها برای تامین امنیت اربیل است که داعش هرگز قصد( تصرف) آنرا نداشت ، ماموریت تمام است و می توانیم به کشور بازگردیم.

حملات آمریکا به طور موقت روحیه کردها را تقویت کرد و به آنها در عقب راندن داعش در دو شهر مرزی کمک کرد.

هولگارد حکمت سخنگوی نیروهای مسلح کرد گفت: مسلم است که نیروهای ما در حال پیشرفت اند و نبرد ادامه دارد و حملات آمریکا ادامه دارد و ما پیش میرویم.

ناظران مستقل تصویری پرفراز و نشیب و آشفته از عرصه جنگ ارائه می دهند. حتی مقامات کرد ضمن قدردانی از حمایت واشنگتن خواهان تجهیزات نظامی بیشترند.

تاکنون نیروهای آمریکایی ساختمانهای داعش، تاسیسات ذخیره تسلیحات یا مقر رهبری آنها در بیابان نزدیک موصل را هدف قرار نداده اند. هشام هاشمی کارشناس درباره گروههای شورشی عراقی مستقر در بغداد گفت: آنچه کردها اکنون نیاز دارند، حملات بی وقفه آمریکا است.

مداخله آمریکا همچنین به مسئله کنترل داعش بر مناطقی در شمال سوریه که به آن مجالی برای تقویت مجدد  و بازسازی و تجدید قوا می دهد، نمی پردازد. 

حملات محدود ممکن است نتیجه منفی داشته باشد و داعش را به تغییر موضع و اقدامات زیرزمینی وادار کند، بدون آنکه توانایی ها و رهبران آن از بین رفته باشند. جنگجویان داعش که اکنون در فضای باز عمل می کنند، اکنون بطور قطع موضع شان را تغییر خواهند داد و در نواحی شهری که هدف قراردادن شان سخت تر خواهد بود، سنگر میگرند.

کروکر گفت: ما فرصتی برای هدف قرار دادن رهبری و ساختارهای کنترل و فرماندهی شان در اختیار داشتیم که اکنون خاتمه یافت.

دخالت آمریکا همچنین ممکن است به عنوان یک ابزار جذب نیرو برای داعش عمل کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار