پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "اریک درایتسر" نوشت: برخلاف سده ها و دوره های تاریخی گذشته، تقابل و رویارویی تنها محدود به میدان جنگ نمی شود بلکه در فضای مجازی نیز می توان شاهد فعالیت هایی بود که به لحاظ اهمیت در جایگاهی برابر با استفاده از سلاح قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک در آگاه کردن افکار عمومی غرب از حقایق موجود به عنوان یک نهاد میانجیگر عمل می کند و غربیها برای اطلاع از وقایع به این سازمان و دیگر سازمان های غیردولتی مشابه همچون عفو بین الملل اعتماد کرده‌اند. بررسی اسناد ارائه شده از سوی دیده بان حقوق بشر ، تحقیقات و یافته های این سازمان درباره خشونتها در اسرائیل و فلسطین ، اوکراین ، لیبی، سوریه و ونزوئلا موید آن است که این سازمان به رغم مواضع ظاهرا بی طرفانه آن بخش جدایی ناپذیر نظام امپریالیستی غرب محسوب می‌شود. 

برخی از عملکردهای دیده بان حقوق بشر مطلوب بوده و احتمالا در آینده نیز به این گونه خواهد بود اما این مسئله نمی تواند دلیلی برای آن باشد که این سازمان فارغ از سلطه نظامی امپریالیستی غرب فعالیت می کند. در مقابل ، بدون دیده بان حقوق بشر و سایر نهادها و سازمان های مشابه ، واشنگتن و متحدان آن نمی توانند خود را به عنوان « مدافعان حقوق بشر و حامیان دموکراسی » جلوه دهند. 

در ارتباط با عملکرد دیده بان حقوق بشر یک واقعیت را نمی توان نادیده گرفت و آن اینکه هنگامیکه وقایع به ضرر قدرت های غربی است دیده بان حقوق بشر در تحقیقات و بررسی های خود آنها را کم اهمیت جلوه می دهد و مواقعی که یافته های این سازمان در جهت منافع غربی هاست آن را در بوق و کرنا می‌کند. 

در ارتباط با مسئله اسرائیل و فلسطین ، دیده بان حقوق بشر پیوسته اقدامات دو طرف را محکوم کرده و به عبارت دیگر خشونت ها و اقدامات بی رحمانه ناشی از اشغالگری اسرائیل در غزه و کرانه باختری رود اردن را با مقاومت مسلحانه فلسطینیان برابر دانسته است. در حقیقت دیده بان حقوق بشر با چنین موضعگیری دامنه جنایات اسرائیل را که بسیار گسترده ، نظام مند و ویران کننده است محدود جلوه داده است. 

همچنانکه "معین ربانی" روزنامه نگار فلسطینی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در سال 2009 میلادی نوشته است ، دیده بان حقوق بشر از سال 2000 میلادی سالهاست که رویکردی واحد در قبال مسئله اسرائیل و فلسطین در پیش گرفته است ؛ رویکردی که شامل انتقاد از اسرائیل و محکومیت فلسطین می شود. 

این سازمان مشروعیت حملات هوایی اسرائیل را با لحنی محترمانه به چالش می کشد و در مقابل حملات فلسطینیان را به طور علنی محکوم می کند. در تحقیقات این سازمان، تنها فلسطینیان به عنوان عاملان جنایات جنگی متهم و محکوم شده اند و شهروندان اسرائیلی برای دفاع از خود دست به حمله زده اند. 

دیده بان حقوق بشر مقاومت فلسطینیان را به هر شکلی که باشد غیرقانونی و نقض قوانین بین المللی می داند و استفاده از موشک و حملات انتحاری را جنایتی جنگی توصیف می‌کند. این سازمان در مواردی معدود از واژه « جنایت جنگی » برای اشاره به خشونت ها و اقدامات بی رحمانه اسرائیل استفاده کرده است. 

این در حالی است که مطابق با قوانین بین المللی و گزارش های سازمان ملل در گذشته همه اقدامات اسرائیل همچون بمباران اهداف غیرنظامی و محاصره غزه که این رژیم با هدف دفاع از خود به عمل آورده است جنایت جنگی محسوب می شود. در مقابل فلسطینیها این حق قانونی را در اختیار دارند در برابر اشغالگری یک قدرت خارجی به هر شیوه ممکن مقاومت کنند. به عنوان مثال می توان به قطعنامه سی و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1982 با توجه به پیشینه جنگ خونبار اسرائیل علیه لبنان اشاره کرد که در آن بر مشروعیت مقاومت برای استقلال ، حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و نیز رهایی از سلطه و اشغالگری خارجی به هر شیوه ممکن از جمله مقاومت مسلحانه تاکید شده است. این قطعنامه نه تنها مقاومت مسلحانه فلسطنیان را مشروع می داند بلکه نشان می دهد ادعاها درباره جنایات جنگی حماس با استفاده از حملات راکتی چیزی جزء تلاش واهی افراد و گروه هایی نیست که می کوشند خشونت های اسرائیل و فلسطین را برای توجیه اقدامات اسرائیل و بدنام کردن فلسطینیان یکسان جلوه دهند. 

دیده بان حقوق بشر می گوید حملات راکتی حماس که غیرنظامیان اسرائیلی را هدف قرار می دهد غیرقانونی ، توجیه ناپذیر و به مثابه جنایت جنگی است و رهبران حماس در غزه باید حملات راکتی به مراکز غیرنظامی اسرائیل را آشکارا محکوم و عاملان این حملات را مجازات کنند. دیده بان حقوق بشر حملات راکتی فلسطینیان را به جنایت جنگی تشبیه می کند و در مقابل بمباران اهداف غیرنظامی فلسطینیان توسط اسرائیل را نوعی مجازات جمعی می داد که این خود نشان از رویکرد دوگانه این سازمان در مقابل مقاومت فلسطینیان دارد.

این در حالی است که رسانه های غرب و دیگر سازمان های غیردولتی نیز با تحریف اطلاعات ،حملات حماس را جنایت جنگی عنوان می کنند و معتقدند کشتاری یکجانبه در غزه به راه افتاده است. 

نشانه ها حاکی از آن است که رسانه های غرب از جمله رسانه های اسرائیل با تحریف اطلاعات سعی بر آن دارند که با جنایت جنگی خواندن این حملات ، جنایات هولناک اسرائیل را توجیه کنند زیرا تنها در شرایط وقوع جنگ است که اقدامات اسرائیل می تواند توجیه پذیر باشد. درگیری مسلحانه میان رژیم تحت حمایت آمریکا در کیف و جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق این کشور به جنگی داخلی تبدیل شده است. 

در حالی که رژیم کیف از ارتشی سازمان یافته و تسلیحات نظامی کافی برخوردار است ، نیروهای مخالف کیف تسلیحات بسیار اندکی در اختیار دارند و به رغم ادعاهای روسیه پشتیبانی هوایی چندانی از آنها نمی شود به همین سبب جنگی یکجانبه در اوکراین جریان دارد. 

دیده بان حقوق بشر کیف و جدایی طلبان هوادار روسیه را به یک اندازه در این جنگ مسئول می داند و از همه طرف های درگیر در مناقشه شرق اوکراین به ویژه نیروهای دولتی اوکراین می خواهد تا استفاده از موشک های گراد را در مناطق پرجمعیت به سبب احتمال کشته و زخمی شدن غیرنظامیان متوقف کنند که این خود نشانه دیگری از رویکرد دوگانه دیده بان حقوق بشر می‌تواند باشد. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار