رییسی گفت: میانگین برداشت عسل طبیعی که از مرداد ماه سال جاری آغاز و تا اوایل شهریورماه ادامه دارد از 5 به 3 کیلوگرم کاهش یافت.

عفت رییسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: میانگین برداشت عسل طبیعی که از مرداد ماه سال جاری آغاز و تا اوایل شهریورماه ادامه از 5 به 3 کیلوگرم کاهش یافت.
 
وی در ادامه افزود: طبق آمارهای رسیده از شهرهای کرمان، اصفهان، کردستان، ارومیه،‌تبریز و خوزستان میانگین عسل طبیعی استانهای زیر در سال جاری بین 4 تا 5 کیلو گرم بوده است.
 
رییسی با بیان این که میانگین برداشت عسل در سطح جهانی 22 کیلوگرم است تصریح کرد: برداشت محصول ما قبلا 13 کیلو گرم بوده است ولی در حال حاضر به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی افزایش ریزگردها از سال 86 تا کنون و هم چنین بارانهای خارج از فصل تا 80 درصد از میانگین جهانی پایین‌تر بوده‌ایم.
 
رییس اتحادیه زنبورداران با اشاره به تاثیر ریز گردها در سال گذشته اضافه کرد: این مسئله سبب خشک شدن شهد گلها می‌‌شود و میزان تولید را به طور قابل توجهی طی 8 سال گذشته کاهش داده است.
 
وی با اشاره به عدم نبود بیمه زنبورداران طی 35سال گذشته گفت: نبود همین بیمه و همچنین عدم اختصاص ردیف بودجه ما شاهد وضعیت 75 هزار زنبوردار در کشور باشیم که محصولشان از 20 میلیون به 5 و حتی به 3 کیلو گرم رسیده است.
 
رییس با بیان اینکه این که هزینه تولید زنبور عسل و نگهداری آن به 165 هزار تومان می‌رسد افزود: نبود دارو و همچنین استفاده از داروهای قاچاقی باعث شده پسماندهای حاصل از دارو در کندو بماند و خساراتی فراوانی به تولید کنندگان وارد کند.
 
وی در پایان یادآور شد: 65 درصد محصولات کشاورزی، زراعی و باغی به گرده‌افشانی زنبورها وابسته است و اگر بخش زنبورداری به سازمان محیط زیست ملحق شود کمک شایانی به محیط زیست ما و تولید کنند این محصول خواهد کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زنبور ، عسل ، کندو ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار