پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گزینه‌های خوبی برای مداخله در عراق ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مقاله ای به قلم "ایندیرا آی آر لاکشمانان" و "دیوید لرمن" نوشت: در حالی که روسیه و ایران برای تقویت عراق کمک می‌کنند، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گزینه های خوبی برای کمک به عراق ندارد. 

کاخ سفید کمک نظامی محدودی را به نوری المالکی نخست وزیر عراق پیشنهاد کرده و خواستار تشکیل یک دولت ائتلافی است. 

بلومبرگ نوشت: هرچند این به نفع آمریکاست که نگذارد یکی از بزرگترین کشورهای عربی -- دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک در مجاورت سوریه و ایران -- به دست ستیزه جویان بیفتد ، معلوم نیست اوباما برای غلبه بر داعش، چه می‌تواند بکند. 

به گفته یک مقام اطلاعاتی آمریکا توانایی اوباما برای تاثیرگذاری بر تحولات عراق محدود است.

این مقام گفت آمریکا با تجاوز به عراق در سال 2003 و سپس ناکامی در برقراری ثبات در این کشور موجب بی اعتمادی هم در میان شیعیان و هم در میان سنی ها شده است.

هرچند اوباما با بازگرداندن سربازان رزمی آمریکا به عراق مخالفت کرده است ، او مجوز اعزام 200 سرباز اضافی به عراق برای تقویت امنیت  سفارتخانه این کشور در بغداد و فرودگاه بین المللی این شهر را صادر کرد. بدین ترتیب ، تعداد نیروهای نظامی آمریکا در عراق به حدود 470 نفر رسیده است. 

دو هفته قبل، اوباما اعلام کرد حدود 300 مشاور نظامی نیز برای کمک به ارتش عراق از طریق همکاری اطلاعاتی و آموزشی به این کشور خواهد فرستاد که دست کم 180 نفر از آنها اکنون وارد عراق شده اند. اوباما همچنین گفت در صورتی که منافع آمریکا ایجاب کند ، آماده است به اقدام نظامی هدفمند و دقیق روی آورد. 
هفته گذشته پنتاگون 100 موشک هدایت شونده لیزری جدید هلفایر به عراق داد که بخشی از یک محموله 500 فروندی است که ماه ژانویه خبر آن اعلام شده بود. دیگر تجهیزات نظامی که آمریکا قرار است به عراق بدهد شامل جت های جنگنده اف-16 و بالگردهای جنگی ای اچ -64 آپاچی است. 

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد همچنین 500 میلیون دلار از کنگره برای حمایت از تروریست‌ها در سوریه درخواست خواهد کرد. 

ژنرال بازنشسته جک کین ، معاون سابق رئیس ستاد ارتش آمریکا گفت آمریکا باید تعداد اندکی از نیروهای ویژه آمریکا را به عراق بفرستد تا حملات هوایی آمریکا به داعش را هدایت کنند. 

یکی از فرماندهان ارشد سابق نیروهای ائتلافی تحت فرمان آمریکا در عراق گفت هرچند رهبران نظامی و غیرنظامی عراق همواره تلقی عموما بی پایه و اساسی در باره نقش فناوری پیشرفته در کمک به آنها داشته اند ، اما حمایت هوایی، می تواند بسیار مفید باشد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار