با تصویب نمایندگان، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی اجرای حدنگاری، صدور اسناد حدنگار (کاداستر) و ایجاد بهره‌برداری نظام جامع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه 25 خرداد، برخی از مواد طرح جامع حدنگار( کاداستر) کشور را بررسی و تصویب کردند.
 
براساس ماده 1 این طرح، اطلاعات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌رود:
 
1-حدنگار (کاداستر): فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به صفحات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است.
 
2-حدنگاری (عملیات کاداستر): مجموعه فعالیت‌های مرتبط با حدنگار (کاداستر) است که شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس‌ها و تصاویر زمینه‌ای، دریایی، هوایی، ماهواره‌ای، تبدیل رقومی عکس‌ها و تصاویر، عملیات زمینی، نقشه‌برداری ویرایش و تکمیل نقشه‌های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیات اطلاعات ثبتی حقوقی و توصیفی و کنترل نهایی و به روز رسانی آن می‌باشد.
 
3- نظام جامع اطلاعات املاک به حدنگار (کاداستر) کشور: سامانه اطلاعات رایانه‌ای مکان محوری است که کلیه اطلاعات حدنگاری از جمله اطلاعات نقشه‌ها و اسناد حدنگار و سایر اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی کلیه املاک و عارضه‌های طبیعی کشور در آن ثبت می‌شود.
 
4- نقشه حدنگار: نقشه ای‌است که براساس حدنگاری تهیه می‌شود.
 
5- سند مالکیت حدنگار: سند مالکیتی است که براساس حدنگاری و تحت نظام جامع تهیه می‌شود.
 
6- دستگاه‌ها: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله نیروهای مسلح (این بند برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد)
 
7- سازمان: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
 
8- منطقه: حوزه ثبتی که به تشخیص سازمان در آنها حدنگاری اجرا شده یا می‌شود.
 
9- مرکز داده: مرکز ملی داده‌های ثبتی موضوع بند م ماده 211 قانون برنامه پنجم جمهوری اسلامی ایران.
 
این ماده با 142 رای موافق، از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
 
براساس ماده 2 نیز سازمان (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) متولی اجرای حد نگاری، صدور اسناد حدنگار، ایجاد بهره‌برداری نظام جامع و سایر تکالیف مندرج در این قانون است.
 
این ماده نیز با 159 رای موافق، 1 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر به تصویب رسید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار