معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 85 درصد اراضی منابع طبیعی کشور، سند ثبتی به نام دولت جمهوری اسلامی دارد.

محمد تقی عموزاده در نشست هم اندیشی سیاست گذاری و تبیین سیاست های حفاظت و مدیریت سرزمین در شهرکرد گفت: عرصه های منابع طبیعی مساحتی حدود 135 میلیون هکتار دارد که افزون بر 132 میلیون هکتار آن سند دار شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 85 تا پایان سال گذشته 220 هزار هکتار اراضی از متخلفان و متصرفان باز پس گیری شده است، اظهارداشت: طرح کاداستر با هدف تهیه نقشه عرصه های طبیعی و تغییر کاربری اراضی در مواقعی که مردم در زمین زراعی بالا دست تصرف کرده باشند اجرا می شود تا چالش فرا روی منابع طبیعی برای شخصی کردن مالکان اراضی رفع شود.

عمو زاده گفت: مطابق با بررسی های انجام شده سالانه شش میلیون تن هیزم و  8.5 میلیون تن بوته از عرصه های طبیعی کشور برداشت و مصرف می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها برداشت بوته و هیزم از عرصه های طبیعی تشدید شده است که این موضوع بحرانی را فرا روی آینده این بخش ایجادکرده است.

محمدتقی عموزاده افزود: طرح تجهیز نیروهای نظامی و انتظامی برای پنج هزار نفر و نیروهای حفاظتی با هدف حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی برای دو هزار و 800 نفر طی سال های گذشته اجرا شده است.
وی تاکید کرد: استاندارد های محیط زیست و تغییر اقلیم در کشور به درجه هشدار رسیده است و مسئولان باید تمامی همت خود از نظر نیروی انسانی و تامین اعتبارات را برای حل این معضل به کار گیرند.

عموزاده گفت: 14.3 میلیون هکتار جنگل، 2.55 میلیون هکتار بیشه زار، 84 میلیون هکتار مرتع، 32 میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشور است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.