تعداد بازیکنان ایرانی که برای بازی به لیگهای خارجی می روند در فصل گذشته با مشکلات اقتصادی لیگ بیشتر شد. بازیکنانی که به امید رسیدن به NBA در لیگ دانشگاهی آمریکا بازی می‌کنند نیز در حال افزایش هستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ در فصل 2013-2014 سه ملی پوش بسکتبال، بازی در لیگهای آسیایی از کویت تا چین را تجربه کردند، 4 بازیکن ایرانی و ایرانی-آمریکایی در لیگهای دانشگاهی آمریکا بازی کردند و دو بازیکن ایرانی نیز در لیگهای اروپایی بودند. در این گزارش به بررسی عملکرد این بازیکنان می پردازیم.

نام‌های بزرگی که به ایران بازگشتند

حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی بعد از تجربه بازی در لیگ چین به ایران بازگشتند تا فصل را در مراحل نهایی سوپرلیگ به پایان برسند. ارسلان کاظمی هم از نیمه راه NBA به ایران آمد هر چند ارسلان از ابتدای لیگ در تیم پتروشیمی حضور داشت و قهرمانی ایران را با تیم ماهشهری تجربه کرد.

لژیونری که در لیگ داخلی بازی کرد

ارسلان که بازیکن قرضی تیم فیلادلفیا در پتروشیمی به حساب می آمد برای کار روی نقاط ضعف خود و همچنین فرصت تیم فیلادلفیا برای انتخاب بهتر در درفت سالانه NBA به ایران آمد. گزارشات سال آخر بازی ارسلان در لیگ دانشگاهی به یک مشکل عمده اشاره داشت. مشکل شوت برای بازی در پست 3 و مشکل سایز برای بازی در پست 4 در NBA، هر چند دفاع و ریباندهای ارسلان بازی او را قابل توجه می کرد. 

کاظمی در لیگ ایران 765 دقیقه بازی کرد و میانگین 13.2 امتیاز در هر بازی داشت. نزدیک به 62 درصد میانگین شوتهای منطقه ای وی بود و در کل لیگ تنها 4 اقدام به پرتاب سه امتیازی داشت که هیچ کدام هم به گل تبدیل نشد. ارسلان با میانگین 11.4 ریباند و 2.3 توپربایی در این شاخصها سوم بود.

سایت رنت اسپورت در میانه های فصل گزارشی در مورد وضعیت ارسلان در ایران داشت و با تمجید از عملکرد وی دو موضوع را مطرح کرد. ابتدا اینکه ارسلان باید آمار گل خود را بالا ببرد و دوم درصد پنالتی های خود را افزایش دهد. ارسلان که در آن زمان 54 درصد پنالتی موفق داشت تا پایان فصل 3 درصد دیگر به آمار خود اضافه کرد. 

تابستان امسال سرنوشت ارسلان را در لیگ NBA مشخص می کند. مایکل کارتر ویلیامز امسال با بازی در فیلادلفیا به عنوان بهترین بازیکن سال اولی لیگ معرفی شد. نرلن نوئل که به خاطر مصدومیت در سال اول ورود به NBA بازی نکرد برای فصل بعد کاملا آماده خواهد بود. انتخاب سوم درفت (یارکشی) امسال نیز به این تیم تعلق گرفته و باید دید آیا فوروارد ایرانی هم در ترکیب سال آینده فیلادلفیا به عنوان دومین بازیکن ایرانی NBA  جای خواهد گرفت؟

ارسلان در فصل تابستان چالش دیگری هم در تیم ملی خواهد داشت. سایت فدراسیون جهانی همچنان اوشین ساهاکیان را به عنوان نفر اصلی پست 4 تیم ملی معرفی می کند اما ارسلان هم امکان باز کردن جای خود در ترکیب اولیه تیم ملی در جام جهانی را دارد.

تجربه طولانی‌ترین بازی بسکتبال در چین

صمد نیکخواه که تجربه یک فصل بازی در لیگ فرانسه را داشت به همراه حامد حدادی در ابتدای فصل به لیگ چین رفت. صمد با تیم فوجیان در لیگ CBA دهم شد و به مرحله پلی آف نرسید اما تجربه جالبی را با بازی در طولانی ترین مسابقه بسکتبال پشت سر گذاشت. یکی از بازیهای فوجیان با 5 بار رفتن به وقت اضافه بیش از یک ساعت طول کشید.

کاپیتان تیم ملی 31 بازی در لیگ چین انجام داد و میانگین 16.6 امتیاز، 5.7 ریباند و 4 پاس گل داشت و یک بار نیز به عنوان بازیکن برتر هفته انتخاب شد. 

صمد بعد از رسیدن مهرام به مرحله پلی آف برای کمک به این تیم بازگشت و در 12 بازی میانگین 18.6 امتیاز، 4.3 ریباند و 3 پاس گل داشت هر چند مانند سال قبل در رسیدن به قهرمانی لیگ با مهرام ناکام ماند.

خروج از NBA و تجربه دو لیگ آسیایی

حامد حدادی که سه سال قبل در تعطیلی چند ماهه لیگ NBA به تیم فولاد خوزستان آمد و بار دیگر به آمریکا بازگشت، بعد از چند جا به جایی در فصل گذشته و پایان فصل در تیم فینیکس سانز برای اولین بار بعد از 5 سال لیگ NBA را ترک کرد و به تیم سیچوان چین پیوست. تیم سیچوان در لیگ چین دوازدهم شد و به مرحله پلی آف نرسید.

حدادی که ابتدای فصل را به خاطر مصدومیت از دست داده بود 25 بازی برای این تیم انجام داد و میانگین 14.2 امتیاز و 13.4 ریباند در کنار 2.9 پاس گل و 1.8 بلاک شات داشت. سنتر تیم ملی ایران چندین بار نیز در تیم برتر هفته CBA جای گرفت.

اما بخش قابل توجه بازی حدادی به لیگ ایران و مرحله فینال مربوط می شود. 

براساس آمار آسیا بسکت حدادی میانگین 20.6 امتیاز، 2.9 بلاک شات و 11.8 ریباند در تیم مهرام داشته و 52 امتیاز وی در دیدار پایانی لیگ هم تا مدتها در ذهن می ماند هر چند تلاش این بازیکن هم در لیگ ایران با قهرمانی همراه نبود.

اصغر کاردوست در حاشیه خلیج فارس

سنتر 210 سانتی متری تیم ملی از یک فصل بدون پول دیگر در تیم فولاد ماهان فرار کرد و سر از لیگ کویت درآورد. کاردوست فصل قبل هم برای یک ماه به لبنان رفته بود که یکی از قویترین لیگهای منطقه را در اختیار دارد اما وضعیت کویت چطور است؟ کاردوست شخصا تنها مزیت لیگ این کشور را سرمایه گذاری خوب در آن می داند.

تیم الکاظمیه در پایان فصل با حضور کاردوست و سه بازیکن آمریکایی در رده چهارم لیگ قرار گرفت. جستجوهای ما برای به دست آوردن آمار کاردوست در کویت هم نتیجه ای در بر نداشت.

دعوت به تیم ملی، پاداش یک فصل بدون بازی

سورن دیربوغوسیان و فربد فرمان دو بازیکن شاغل در لیگ دانشگاهی آمریکا در لیست اولیه تیم ملی به اردوها فراخوانده شدند در حالی که نفر اول در فصل 2013-2014 در هیچ مسابقه ای برای تیم UCLA بازی نکرد و فرمان هم طبق شنیده ها قصد آمدن به ایران را در این فصل ندارد.

سورن فصل قبل هم تنها 4 بازی برای تیم UCLA انجام داد و به تیم ملی هم دعوت شد اما در نهایت به اردوها نیامد. سایت بسکتبال آسیا در گزارشی از دعوت این دو بازیکن به تیم ملی ایران خبر داد و یکی از دلایل اصلی دعوت آنها را سایز و قدشان عنوان کرد. سورن که در پست پنج بازی می کند 208 سانتی متر قد دارد و فربد فرمان نیز با 211 سانتی متر در همین پست بازی می کند.

فرمان البته شرایطی متفاوت در این فصل داشت و 28 بازی برای تیم هاوایی پاسیفیک با میانگین 23.3 دقیقه انجام داد و 11 امتیاز، 8.2 ریباند و 2.1 بلاک شات میانگین بازی وی بود.

فرمان که آخرین سال خود را در بسکتبال کالج می گذراند میانگین 56 درصد شوت هم داشت و در تیم برتر تورنمنت pacwest قرار گرفت.

علاوه بر دو بازیکن سابق تیم ملی جوانان که در سال 2007 قهرمان آسیا هم شده بودند نیک کاظمی و بهرام فیروزگری دو بازیکن ایرانی الاصل دیگری هستند که در لیگ دانشگاهی آمریکا بازی کردند. نیک کاظمی که پدر و مادری ایرانی دارد در 19 بازی به عنوان بازیکن ذخیره برای تیم ucla بازی کرد و 5 ریباند در مجموع این بازیها داشت.

کاظمی 23 ساله در پست گارد بازی می کند و نسبتی هم با ارسلان کاظمی ندارد.

بهرام فیروزگری نیز در کالج رایس 14 بازی انجام داد که در 3 مورد آن شروع کننده بود. فوروارد 23 ساله 210 سانتی متری در مجموع 20 امتیاز برای رایس به دست آورد. 

نماینده‌های ایران در اروپا

مسعود ایرانی بازیکنی که در دوران خوب و بد تیم صبا حضور داشت امسال یکی از نماینده های ایران در بسکتبال اروپا بود. ایرانی دوران خوب صباباتری در تهران و دوران بد صبامهر در قزوین را تا تغییر نام این تیم به کاسپین تجربه کرد و بعد از انحلال این تیم برای رفتن به اروپا تلاش کرد.

بازیکن 29 ساله ایرانی امسال در تیم اس گی برگدورف آلمان بازی کرد که در دسته دوم این کشور قرار دارد و علاوه بر آن کار مربیگری تیمهای پایه را نیز در این کشور پی گیری کرده و به دنبال گرفتن مدرک مربیگری است.

علی فرخ منش نیز یکی دیگر از بازیکنان ایرانی الاصل است که سابقه بازی در لیگ دانشگاهی آمریکا را دارد و امسال در لیگ هلند میانگین 25 امتیاز در هر بازی را داشت. فرخ منش 26 ساله در پست گارد بازی می کند و پدر و مادری ایرانی دارد.

آیدین کبیر بازیکن سالهای گذشته مهرام و پتروشیمی بندرامام هم که دو سال قبل از ورزش بسکتبال خداحافظی کرد از همان زمان به کشور آلمان سفر کرده و از سال قبل کار مربیگری تیمهای پایه را در این کشور آغاز کرد. 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بسکتبال ، ایران ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار