نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: اگر به هر دلیلی ورزشگاه ما تا شهریور که بازرسان AFC به ایران می‌آیند، به‌روز نشود میزبانی را از ما خواهند گرفت.

مهدی محمدنبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال در نشست خبری اظهار کرد: بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان با پیگیری‌های آقای هاشمی، به ورزشگاه آزادی اختصاص داده شده تا این ورزشگاه تجهیز شود. در این زمینه قرارگاه خاتم‌النبیا دو شیفت در حال کار کردن هستند. در این زمینه یک سری مقررات جدید است که مربوط به ورزشگاه می‌شود. این مقررات نسبت به گذشته تغییر شده و به همین خاطر با مسئولان شرکت توسعه و تجهیز داشتیم تا هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم. فردا از ورزشگاه آزادی بازدید میدانی خواهیم دشت تا آخرین وضعیت این ورزشگاه ببینیم.

او افزود: بر اساس آیین‌نامه ورزشگاه‌ها که AFC آن را ابلاغ کرده است، ماده ۲۳ صراحتا در خصوص رسانه‌ها توضیح داده است. مثلا درباره تعداد صندلی‌های جایگاه خبرنگاران و یا تجهیزات مورد نیاز صحبت شده است. در حال حاضر در حال بهبود تعداد صندلی‌های VIP و تعداد صندلی تماشاگران در ورزشگاه هستیم. قبلا ۴۸ ساعت قبل از بازی نمایندگان AFC می‌آمدند و بازدید می‌کردند، اما الان یک هفته قبل از بازی برای بازدید به ورزشگاه می‌آیند. درباره حامیان مالی AFC هم در آیین‌نامه جدید صحبت شده که به این حامیان ۱۳۰ صندلی اختصاص داده شود. در این زمینه تعداد صندلی‌های VIP افزایش پیدا خواهد کرد تا دیگر مشکلی نداشته باشیم.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال ادامه داد: در بحث VAR که در اینجا ذکر شده است، باید شرایط را فراهم کنیم. باید کابل فیبر نوری در محوطه سازماندهی شود و به صورت خیلی تخصصی این موضوع را استادیوم آزادی در نظر بگیرد. بحث دیگر قطعی برق است که ما به هیچ وجه نباید در روز بازی قطعی برق داشته باشیم و خوشبختانه دو عدد پست برق در ورزشگاه آزادی در نظر گرفتیم. این پست‌ها به طور مجزا فقط برای ورزشگاه آزادی و احیانا در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری هستند که باعث می‌شود ما به هیچ وجه قطعی برق نداشته باشیم. علاوه بر VAR که باید مستقر کنیم در خطوط دروازه هم باید حتما از دوربین‌های لازم استفاده شود. هر نیمه زمین باید حداقل به دو دوربین تجهیز شود که بتواند خط دروازه را پوشش دهد. در واقع حداقل چهار دوربین باید در دروازه تعبیه شود که خطوط دروازه را نشان دهد.

نبی گفت: بحث بعدی اسکوربورد است که خوشبختانه دو اسکوربورد در ورزشگاه آزادی پیش‌بینی شده که از پیشرفته‌ترین اسکوربورد‌ها در داخل کشور هستند. ورزشگاه آزادی اینها را خریده است و البته نیازمند این است که در اسکوربورد یک سری نوشته‌هایی قرار بگیرد که بخشی از آن به تصمیمات داور در خصوص VAR برمی‌گردد که این حتما باید نمایش داده شود. این بخش را هم ما باید تنظیم کنیم که اتفاق بیافتد. بخش بعدی سیستم صوتی ورزشگاه است که آن هم به روز خواهد شد. خوشبختانه جلسه امروز در این بخش جلسه بسیار خوبی بود، اگر چه فرصت ما کم است.

او اظهار کرد: در خصوص میزبانی اگر به هر دلیلی ورزشگاه ما تا اوایل شهریور که بازرسان AFC به ایران می‌آیند، به‌روز نشود و به هر دلیلی اگر نتوانیم میزبانی خوبی انجام بدهیم، جریمه نقدی به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار است و میزبانی را از ما خواهند گرفت. مانند دوره قبل بازی کره شمالی مقابل ژاپن در مرحله دوم مقدماتی که کره شمالی نتوانست و کسر امتیاز هم داشت؛ لذا همه این موضوعات امروز بررسی شد و ان‌شاءالله فردا از محل، بررسی میدانی هم خواهیم داشت.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: در یک سال اخیر در ورزش کشور چالش‌های زیادی شاهد بودیم، اما حضور آقای هاشمی باعث شد فضای تعاملی میان فدراسیون‌ها ایجاد شود. از طرف دیگر بودجه فدراسیون‌ها افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس واگذار شدند که این هم امر خوبی بود. از طرف دیگر با پیگیری‌های آقای هاشمی ۱۲۰ میلیارد تومان برای VAR تخصیص داده شد.

نبی افزود: فدراسیون‌ها و ورزش کشور مطالبات ویژه‌ای از رئیس جمهور منتخب دارد. هم در بحث سیاسی و اجتماعی و هم در بحث امنیتی ورزش یک محل پر اتکا می‌تواند باشد. آن چیزی در سیاست‌های آقای هاشمی بوده پیش برود تا کمترین چالش را در ورزش داشته باشیم.

او ادامه داد: در اروپا هم باشگاه‌ها سقف بودجه دارند. اگر بازیکنان با کیفیت خارجی بیایند، باشگاه‌ها می‌توانند درخواست بدهند و این در بسته نیست و سازمان لیگ درخواست‌ها را بررسی می‌کند. چه اشکالی دارد بازیکن با کیفیت خارجی به لیگ ایران بیاید؟ اگر نیاز به مجوز فدراسیون بشود فدراسیون هم کارشناسی خواهد کرد. چون تیم‌های ما در لیگ نخباگان آسیا هستند تیم‌های ما نیاز به بازیکن خارجی با کیفیت دارند.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درباره زمان انتخاب سرمربی تیم ملی امید و صحبت‌های مناف‌هاشمی درباره این موضوع هم گفت: حوزه اختیارت فدراسیون و کمیته ملی المپیک تفکیک است. هر کسی به تیم ملی امید می‌آید باید با سرمربی تیم ملی بزرگسالان هماهنگ باشد. به همین خاطر باید نظر سرمربی تیم ملی را هم بگیریم.

نبی درباره نظارت فدراسیون فوتبال روی سقف بودجه باشگاه‌ها هم گفت: ثبت قرارداد‌ها برای ما مهم است. قراردادی که در سیستم سازمان لیگ ثبت می‌شود برای ما مهم است و قرارداد‌های دیگر برای ما اهمیت ندارد. اگر به هر دلیلی و به طور مستند به جمع‌بندی برسیم که باشگاهی تخلف کرده، پرونده به ارکان قضایی فدراسیون می‌رود. بدانند قرارداد‌هایی که به ثبت می‌رسد مهم است و نه قرارداد دیگری. اولین ضمانت اجرایی این موضوع خود باشگاه‌ها و مجمع باشگاه‌ها هستند و خودشان باید رعایت کنند تا تخلف نکنند. ما کارگروه نقل‌وانتقلات داریم و اگر تخلفی ببینیم به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ارجاع می‌دهیم.

سرپرست تیم‌ملی بزرگسالان درباره چالش‌های حضور این تیم در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ توضیح داد: اساسا هیچ گروهی در این رده از مسابقات آسان نیست و همه گروه‌ها سخت هستند. به هر صورت مسابقات سختی را پیش رو داریم و با توجه به هماهنگی که سرمربی تیم ملی با بنده و سازمان لیگ داشته است، تقویم را باید طوری بچینیم که در فیفادی آسیبی به تیم ملی نرسد و در این مسابقات تیم‌ملی بتواند کارش را به راحتی انجام دهد. من فکر می‌کنم دوم مرداد قرعه کشی مسابقات لیگ برتر است و هفدهم مرداد جشن برترین‌های لیگ کشور برگزار می‌شود و ان‌شاءالله بیست‌وپنجم مرداد شروع مسابقات لیگ برتر آغاز می‌شود. بعد از چند هفته برگزاری به مسابقات تیم ملی می‌رویم.

او افزود: آنچه که از آقای قلعه‌نویی شاهد بودیم این بود که از جوانان استفاده کردند ولی این‌ها باید میدان ببیند و ان‌شاءالله در آینده این فضا داده خواهد شد. برای آینده محرک و مولد اصلی باشگاه‌ها هستند. حالا چه در سطح آکادمی، کشف استعدادها و نهایتا در آینده ما باید از بازیکنان جوانی استفاده بکنیم که بتوانیم تیم ملی را احیا بکنیم و این هم نیاز به زمان دارد که در اختیار آقای قلعه‌نویی قرار خواهد گرفت. این بخش را آقای قلعه‌نویی و همکارانشان باید مدیریت کنند و در کنارشان ما که در تیم ملی مسئولیت اجرایی داریم.

 نبی در پاسخ به تغییرات احتمالی در بدنه دولت و تاثیر آن در فوتبال گفت: تغییر اگر با تحول باشد خیلی خوب است ولی اگر تغییراتی ایجاد شود که باعث شود آنچه که داریم کاهش پیدا کند، آن اصلا به ثواب نیست و همانطور که عرض کردم این سیاست تعاملی که بین فدراسیون‌ها و وزارت ورزش است، باید به خوبی ادامه پیدا کند. همانطور که می‌دانید المپیک پاریس هم نزدیک است و ممکن است این تغییرات آن جا هم تاثیر داشته باشد. امیدواریم که کمترین آسیب را بزند و چالشی برای ورزش کشور ایجاد نشود و همان سیاست‌ها را دنبال کنند.

او درباره ساخت استادیوم جدید هم  گفت: در این خصوص شرکت توسعه و تجهیز باید نظر بدهد اما تا آنجا که من اطلاع دارم قراردادی با شرکت چینی بسته شده و اینکه به کجا رسیده از آن اطلاع ندارم. در ورزشگاه آزادی هم کلنگ یک ورزشگاه ۴۰ هزار نفری هم خورده است که آلترناتیو ورزشگاه آزادی خواهد بود.

نبی درباره زمان انتخابات فدراسیون فوتبال هم گفت: در این زمینه دبیرکل فدراسیون فوتبال در جلسه هیات‌رئیسه مطرح خواهد کرد تا تصمیم گیری شود.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال درباره مشکل مالی برای تجهیز ورزشگاه‌ها به VAR هم گفت: وقتی تصویب شد این کار انجام شود، بیش از ۴۰ جلسه برگزار شد و اعتبار کار به وزارت ورزش واریز شد و این وزارت خانه پول را به حساب شرکت توسعه و تجهیز واریز کردند. بعد آقای دکتر عسگریان از این شرکت رفتند و بعد از طی تشریفات قانونی، بعد از ۴۳ جلسه، هفته گذشته توافق نامه بین فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه وتجهیز منعقد شد و اولین دستگاه تا ۱۲ روز دیگر وارد ایران خواهد شد. بعد از آن پیش درآمدی برای ۵ دستگاه دیگر است که ۴۵ روز بعد از دستگاه اول وارد ایران می‌شود. صداوسیما باید شرایط دستگاه را بررسی کند چون VAR  با سیستم صداوسیما ارتباط برقرار خواهد کرد. امیدوریم ایرادی وجود نداشته باشد و ارتباط  صداوسیما و دستگاه VAR برگزار شود.

او درباره اینکه گفته می‌شود برخی بازیکنان تیم ملی فعالیت نقل‌وانتقالاتی داشته‌اند، گفت: این موضوع شایعه است. در اردوی تیم ملی ما اجاز حضور افراد ثالث را نمی‌دهیم.

نبی درباره پاداش بازیکنان تیم ملی هم گفت: امیدوریم این مشکل حل شود و معوقات پرداخت شود. کشورهای همسایه برای تیم ملی خود کم نمی‌گذارند و عجیب و غریب هزینه می‌کنند و هزینه‌های ما یک هزارم آنها هم نیست.

او درباره موضوع سرباز بودن برخی بازیکنان تیم ملی هم گفت: در این زمینه جلسه‌ای با رئیس سازمان ورزش نیروهای مسلح خواهیم داشتیم که دراین جسله سایر فدراسیون‌های دیگر هم حضور دارند. از سردار مهری ریاست نظام وظیفه تشکر می‌کنیم که با ما همکاری داشته‌اند. این چالش برای بازیکنان مشمول اول مرداد در جلسه با سازمان نظام وظیفه مطرح خواهد شد.

نبی ادامه داد: ساختمان جدید فدراسیون در ۸ هزار متر مربع ساخته خواهد شد. فاز طراحی انجام شده و اگر تامین اعتبار کنیم ساختمان جدید بنا خواهد خواهد.

نبی همچنین در مورد برنامه فدراسیون برای رده های پایه، گفت: شورای سیاست‌گذاری که در فدراسیون است متشکل از آقایان جلالی، تارقلی‌زاده و بخش دپارتمان تیم‌های ملی، تیم‌های ملی مختلف در این شورا حضور دارند که جلسات در مرکز ملی برگزار می‌شود و حدود ۱۰-۱۵ نفر عضو این شورا هستند. به همین دلیل تصمیم‌گیری‌هایی که در رده‌های ملی می‌شود. جذب مربی‌ها و امکاناتی که لازم است در اردوها در اختیارشان قرار بدهیم یا بازی‌های دوستانه یا مدت اردو و اعزام‌های آن‌ها، همه در  شورا بررسی می‌شود. خوشبختانه آقای حسین عبدی در دوره مسابقاتی که در جام جهانی حضور داشتند و چه قبلش که مقدماتی را با موفقیت عبور کردند و نتایج خوبی گرفتند و دیروز هم در فینال کافا قرقیزستان را شکست دادند و قهرمان کافا شدند. به همین ترتیب در نوجوانان هم آقای چمنیان چون سابقه حضور مثبتی داشتند بر اساس پیشنهاد آقای جلالی و تصویب در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایشان اضافه شدند. در خصوص تیم ملی نونهالان هم پنج نفر جزو شاخص‌ها هستند که آقای جلالی در شورا بررسی می‌کنند و سپس در هیئت رییسه تصویب خواهد شد.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال ادامه داد: در خصوص تیم ملی امید باید یک تعامل بین سرمربی تیم بزرگسالان و امید باشد که آن هم در دستور کار است. به هر صورت فرآیند تیم ملی بزرگسالان نیازمند این است که از تیم‌های ملی پایه شکل بگیرد، به ویژه تیم ملی امید، لذا این اتفاق ان‌شاءالله به زودی رخ خواهد داد.

او در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: تا ۱۲ روز آینده یک دستگاه VAR دیگر به ایران خواهیم آورد و سپس صدا و سیما باید آن را بررسی کند و تقریبا ۴۰ روز بعد ۵ دستگاه دیگر می‌آید. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که تا بیست‌وپنجم مرداد که شروع لیگ است، سیستم VAR استفاده شود. اگر به هر دلیلی به تاخیر بخورد نهایتا تا هفته چهارم لیگ این اتفاق خواهد افتاد.

سرپرست تیم‌ملی بزرگسالان درباره پرداخت مطالبات کادر فنی تیم‌ملی توضیح داد: مطالبات کادرفنی تا پایان سال گذشته تسویه  شده است و در خصوص بازیکنان هم معوقاتی که بود آن‌ها را هم پرداخت کردیم. آقای تاج در این بخش حساسیت خاصی داشتند و آقای هاشمی هم کمک شایانی داشتند که ما توانستیم معوقات تیم را پرداخت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار