به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ گوردون لافر، استاد دانشگاه اورگون و سیاستمدار آمریکایی طی مقالهای از سیاستهای دولت که با خصوصیسازی مدارس، به دانشآموزان فقیر ظلم میکند، انتقاد کرده است. او در ابتدای مقاله خود این سوال را مطرح میکند: "آیا کودکان ثروتمند بیش از کودکان فقیر استحقاق تحصیل در شرایط مناسب را دارند؟"
لافر که برای بازدید از مدارس یکی از مناطق آمریکا به نام میلواوکی به آنجا سفر کرده بود، از دولت خواست به جرائمی که نسبت به کودکان فقیر مرتکب میشوند، رسیدگی کند. به گفته او، بودجه ملی از طریق مدارس مجلل خصوصی به جیب ثروتمندان بازمیگردد و این پایمال کردن علنی حق دیگر مردم جامعه است که در شرایط اقتصادی نامناسبی زندگی میکنند. در واقع او تاسیس اینگونه مدارس را وسیلهای میداند که ثروتمندان به واسطه آن، سرمایه و قدرت کشور را برای خود و فرزندان خود ذخیره میکنند.
لافر به درخواست مرکز سیاستهای اقتصادی، شرایط آموزشی چندین مدرسه را بررسی کرد و به نتایج اسفباری دست یافت. طبق نتایج بدست آمده از تحقیق او، تقریبا تمام مدارس خصوصی در کالیفرنیا از وسایل و سیستمهای الکترونیکی همچون رایانه و اینترنت برای آموزش استفاده میکنند و این درحالی است که همین مدارس بیشترین بودجه را برای اختصاص دادن به پرسنل آموزشی خود دریافت میکنند.
به گفته لافر، مدارس خصوصی دارای امکاناتی چون سالن ورزشی، استخر، رستوران، پارک تفریحی، آزمایشگاه و کارگاههای بسیار مجهزی هستند، اما برخی مدارس دیگر حتی از داشتن یک کتابخانه کوچک نیز محروم هستند.
لافر از مسئولان مربوطه خواست هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند و همه دانشآموزان کشور را به یک میزان از امکانات آموزشی بهرهمند سازند.
انتهای پیام/