مسئول مطالعات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در قاهره گفت حمدین صباحی نامزد نمایشی انتخابات ریاست جمهوری مصر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار،  مسئول مطالعات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در قاهره گفت حمدین صباحی نامزد نمایشی انتخابات ریاست جمهوری مصر است.

ژیل کپل  در مورد بازگشت باور نکردنی و قدرتمند فردی برخاسته از ارتش به عرصه سیاسی و شباهت این دوران با زمان حسنی مبارک رییس جمهور مخلوع مصر گفت : سستی و ضعف در کشور در دوران پایانی انقلاب و به ویژه احساساتی که در زمان حاکمیت محمد مرسی رییس جمهور پیشین مصر مبنی بر امنیتی شدن فضا وجود داشت و همچنین احساس سرکوب انقلابیون موجب شکل گیری اعتراضات گسترده سی ام ژوئن سال دوهزار و سیزده و فعالیت شورشیان تمرد شد. بنابراین ارتش از این  شرایط بهره برداری کرد و حتی این حوادث به سازمان دهی ارتش نیز کمک کرد. 

کپل در مورد حمدین صباحی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت صباحی رقیب محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری بود و از میان چپ گرایان ناصری برخاسته است. حمیدین صباحی هم اکنون نماینده تمامی کسانی است که قصد دارند با عادی شدن زندگی سیاسی مردم مصر مخالفت کنند.

اینکه  اخوان المسلمین، انقلابیون و کسانی که از دیدن روی کار آمدن یک ارتشی به جای ارتشی دیگری سرخورده شده اند بتوانند در حمایت از حمدین صباحی و در مقابل کسانی که قصد دارند انتخابات را تحریم کنند، بسیج شوند  قطعی نیست اما عبدالفتاح السیسی بسیار محبوب است.حتی قبطیان مصر در مراسم عید پاک  فریاد "السیسی رییس جمهور ماست" سردادند.  در واقع نامزدی صباحی در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر نمایشی است. در واقع هیچ کس در مصر نمی‌تواند تصور کند السیسی رییس جمهور نشود.

کپل در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری آیا غرب تصور نمی‌کند وی با برکناری محمد مرسی کودتا کرده است گفت تحلیل روز سی ام ژوئن سال گذشته در این زمینه بسیار مهم است.

 باید دید  آیا حوادث روز سی ام ژوئن انقلاب مردمی بوده است که می‌خواستند از حاکمیت محمد مرسی و اخوان المسلمین رهایی یابند؟ یا برعکس  این عملیات ارتش بوده است که از دیدگاه برخی انقلابیون هرگز تلاش خود را برای دستیابی به قدرت متوقف نکرده اند؟ 

انقلابیون مصر هم اکنون تحت فشار شدید هستند و توضیحات چندانی در مورد مسائل ارائه نمی دهند. قدرت‌های دیگری نیز در مصر ایفای نقش می کنند. السیسی از حمایت مالی عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی برخوردار است.  با این حال اوضاع اقتصادی مصر مساعد نیست. انقلاب  کمکی به این کشور نکرد. همچنان هیچ گردشگری در مصر حضور  ندارد و حملات علیه ادارات و پایگاه های پلیس همچنان ادامه دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار