بیش از 1200 هوادار محمد مرسی رئیس جمهور برکنارشده مصر قرار است روز شنبه در مصر علیا (منطقه‌ای در جنوب مصر) محاکمه شوند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری فرانسه، این بزرگترین محاکمه هواداران مرسی پس از آغاز سرکوب اعتراضات آنها به برکناری مرسی توسط ارتش در اوایل ژوییه 2013 است.

  در بین متهمانی که در استان المینیا (در 250 کیلومتری جنوب قاهره) محاکمه شوند بسیاری از سران جنبش اخوان المسلمین مرسی از جمله محمد بدیع رهبر این جنبش وجود دارند.

آنها به ویژه قرار است به اتهامات خود در ارتباط با خشونت‌هایی که به کشته شدن دو پلیس و حملات به اموال عمومی و خصوصی که 14 اوت در این استان صورت گرفت، پاسخ دهند. در آن زمان سربازان و مأموران پلیس تجمع اسلام‌گرایان را در قاهره سرکوب می کردند.

این نخستین بار است که این تعداد متهم در یک پرونده محاکمه می شوند. از سوم ژوییه که محمد مرسی، تنها رئیس جمهور مصر که به شیوه دموکراتیک انتخاب شده بود، برکنار شد، چند محاکمه برای اسلام‌گرایان برگزار شده است.

به نوشته پایگاه‌های اینترنتی نزدیک به اخوان المسلمین، جلسات مقدماتی دادگاه طی شش روز پیاپی برگزار خواهد شد و شش دادگاه برای محاکمه آنها در نظر گرفته شده است. برخی از متهمان به صورت غیابی محاکمه می شوند.

از زمان برکناری مرسی، مقامات جدید سرکوب شدیدی را آغاز کردند که بنا بر اعلام عفو بین الملل، دست‌کم 1400 کشته بر جا گذاشت. بیش از نیمی از این افراد 14 اوت زمانی که نیروهای امنیتی و ارتش دو تحصن هواداران مرسی را در قاهره پراکنده می کردند کشته شدند.

به علاوه، طی هشت ماه، هزاران اسلام‌گرا از جمله محمد مرسی و تقریبا همه سران اخوان المسلمین بازداشت شدند و محاکمه آنها آغاز شد. مرسی و سران اخوان المسلمین با احتمال محکومیت به اعدام مواجهند.

از زمان برکناری مرسی، هوادارانش مرتب تظاهرات بر پا می کنند و بازگشت او را به قدرت خواستارند. تجمعات آنها اغلب به درگیری با نیروهای امنیتی و مخالفان رئیس جمهور برکنار شده منجر می شود.

مقامات جدید مصر جنبش با نفوذ اخوان المسلمین را ماه دسامبر سال 2013 پس از حمله‌ای که مسئولیت آن را یک جنبش تندرو که رابطه شناخته شده‌ای با این جنبش 85 ساله نداشت، در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، مرسی ، مصر ، محاکمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار