بهترین پیشنهاد "جوزپه تورناتوره" دو صحنه‌ی کلیدی دارد...

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله 24؛ بهترین پیشنهاد جوزپه تورناتوره دو صحنه‌ی کلیدی دارد: اولی همان‌جایی است که در رستوران مجلل برای ویرژیل، مسئول حراجی و متخصص آثار هنری، کیک تولد می‌آورند. نماهای متوالی از چهره‌ی ویرژیل و کیک تولد، شبیه یک دوئل می‌شود؛ انگار کیک تولد می‌خواهد ویرژیل را به مبارزه بطلبد. در ‌‌نهایت ویرژیل به پیش‌خدمت‌ها می‌گوید تولدش روز دیگری است و خرافاتی است و مطمئن است اتفاق شومی برایش رخ می‌دهد. صحنه‌ی دوم آنجاست که ویرژیل از پس مجسمه، دختر مرموز و وارث خانه‌ی رو به ‌ویرانی را می‌بیند و بعدا با این‌که می‌بیند دختر در تماسی تلفنی او را دست انداخته، در این رابطه پا پس نمی‌کشد.
 
پیش از این هم دیده‌ایم که ویرژیل چه علاقه‌ی خاصی به نقاشی‌های پرتره از چهره‌ی زنان دارد و چطور با تقلب یک‌یک این آثار مهم را به مجموعه‌ی بی‌نظیر خود اضافه می‌کند. دو صحنه‌ی کلیدی به‌همراه اطلاعات اولیه از ویرژیل درواقع درام بهترین پیشنهاد را می‌سازد؛ ویرژیل در مجموعه‌اش از پرتره‌های مختلف فقط یک تابلو کم دارد و آن تابلویی از زنی زنده است. تلاش جنون‌آمیز ویرژیل (با بازی استادانه‌ی جفری راش و تأکید ظریف بر دستکش‌هایی که بر دست می‌کند و دزدیدن نگاهش از زنان به‌جز کلر که برایش حکم شاهکار هنری دارد تا یک انسان) راهی جز پایان تراژدی‌وار فیلم ندارد. ویرژیل که برای رسیدن به پرتره‌های گران‌ب‌هایش پول کمی به‌عنوان دستمزد به بیلی (با بازی دونالد ساترلند) پرداخته، برای رسیدن به کلر، که برای او بی‌همتا‌ترین تابلوی خلقت است باید بهایی گزاف بپردازد، بهایی به عمق چین‌وچروک‌های چهره‌اش در نماهای پایانی، بهایی که فرقی با ازدست‌دادن جانش ندارد.
 
بهترین پیشنهاد پس از توقف‌های تورناتوره در زن نا‌شناس و باریا، بازگشتی امیدبخش برای یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فیلمسازهای معاصر است که هرچند به پای شاهکار‌هایش حال همه خوب است و سینماپارادیزو نمی‌رسد، اما به‌جز یک‌سوم پایانی چنان سرشار از نماهای درخشان، نکات ظریف فیلمنامه‌ای و بازی‌های قابل توجه است که به‌راحتی می‌شود پایان‌بندی کلیشه‌ای و رودست قابل‌حدسش را بخشید و مدام نشستن موسیقی دل‌انگیزش بر پرتره‌های مختلف، چشم‌های زیرک و دست‌های تروفرز ویرژیل را به‌خاطر آورد. بهترین پیشنهاد فیلمی است در ستایش هنر و بهای گزافی که برای رسیدن به هنر ناب باید پرداخت.
 
 
La migliore offerta
 
کارگردان: جوزپه تورناتوره
 فیلمنامه‌نویس: جوزپه تورناتوره
 بازیگران: جفری راش، دونالد ساترلند، سیلویا هوکس
 محصول: ایتالیا، ۲۰۱۳
 مدت: ۱۳۱ دقیقه


حسین عیدی‌زاده/

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار