موج جدیدی از اعتراضات برضد پائین بودن سطح دستمزدهادر شهر سی‌تک در کینگ ایالت واشنگتن آمریکا به راه افتاده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در شهر سی‌تک در آمریکا موج جدیدی از اعتراضات برضد پائین بودن سطح دستمزدها به راه افتاده است.

روزنامه گاردین در اینترنت امروز در گزارشی به قلم گِیوین کلی نوشت: تا قبل از سال جدید تعداد معدودی از آمریکاییان درباره شهر کوچک سی تک در خارج از سیاتل چیز زیادی شنیده بودند. اما سی تک به علت موجی از رویدادهای جدید اکنون بر روی نقشه آمریکا برجسته شده است رویدادهایی که عمدتا با پایین بودن سطح دستمزدها مرتبط بوده است. اعتراضات عمومی در سی تک  واقع در کینگ ایالت واشنگتن همچنین گویای این مسئله است که چگونه مشکلات موجود در واشنگتن دی سی موجب می شود ایالتها، شهرها و جوامع بیشتری برای بهبود چشم انداز زندگی شان وارد عمل شوند. مشکل مزمن پایین بودن سطح دستمزدها  طی سال گذشته بیش از پیش برجسته شد و پیشنهاد باراک اوباما رئیس جمهور مبنی بر افزایش حداقل دستمزد ساعتی فدرال - از هفت دلار و بیست و پنج سنت به ده دلار و ده سنت - بدین معنی است که دستمزد بیش از شانزده میلیون کارگر مستقیما افزایش می یابد و  هشت میلیون کارگر دیگر به طور غیرمستقیم از این پیشنهاد سود می برند. با این افزایش صرفا حداقل دستمزدهای فدرال- با احتساب سطح تورم-  به بالاتر از سطحی می رسد که چهل و پنج سال قبل قرار داشت. با این حال بعید است این پیشنهاد به این زودیها در کنگره تصویب شود و کارگران کم درآمد فعلا باید در پی راه دیگری برای افزایش سطح دستمزدشان باشند. یک نسل قبل، شهر سی تک به یک شهر طبقه متوسط معروف بود. اما امروز دستمزد بسیاری از مشاغل معادل حداقل دستمزد محلی است یا اندکی بالاتر از آن است. دیوید رولف معاون با نفوذ اتحادیه بین المللی کارمندان خدمات شهری که از عوامل موثر در پس اعتراضات عمومی اخیر بوده است، می گوید: این شهر در حال تبدیل شدن از یک شهر نسبتا مرفه به یک شهر فقیر است و ماجرای از رونق افتادن کل یک جامعه نمونه کوچکی از پدیده ای وسیع است که در سراسر آمریکا به تدریج رخ می دهد. طی سالهای اخیر تعداد فزاینده ای از شهرهای آمریکا شاهد اعتراضات فعالان و رای گیریهای عمومی با هدف افزایش سطح پرداختها بوده اند. طی پانزده سال حدود ده همه پرسی ایالتی در مورد افزایش حداقل دستمزدها برگزار شد که نتیجه همه آنها مثبت بود. تاکنون در سال دو هزار و چهارده،‌ بیست و دو لایحه مرتبط با حداقل دستمزدها در چهارده ایالت آمریکا ارائه شده است و این معضل به یک یا دو مورد خاص مربوط نمی شود. کلا چند دهه رکود دستمزد برای بخش وسیعی از طبقه کارگر در آمریکا در زمان رونق ملی که رکود اقتصادی اخیر را در پی داشت،‌ ظاهرا موج تغییر نگرشها نسبت به طبقات اجتماعی شده است. طبقه متوسط خوش بین و ظاهرا رو به گسترش آمریکا روندی معکوس به خود گرفته است. 

از سالهای آغاز بحران مالی تاکنون، درصد عموم آمریکایی که خود را جزو طبقه پایین یا متوسط پایین می دانند در روندی صعودی از بیست و پنج درصد به چهل درصد رسیده است. اکنون سه چهارم (هفتاد و شش درصد) آمریکایی ها ازجمله اکثریت قابل ملاحظه ای از هواداران حزب جمهوریخواه از افزایش حداقل دستمزدها حمایت می کنند

. به گفته کارشناسان، علاوه بر رکود معیارهای زندگی، تغییر در ماهیت و موقعیت قدرت سیاسی در آمریکا نیز در روند رو به گسترش اعتراضات نقش داشته است. ناکارآمدی در عرصه سیاست در آمریکا ظاهرا مقامات شهری و ایالتی را بیش از پیش تحریک کرده است که اصلاحات اقتصادی خاص خودشان را تدوین و اجرا نمایند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار