بحران پناهجویان در آفریقا به حدی است که کشور‌های شمال قاره سیاه توانایی مدیریت موضوع را به تنهایی ندارند.

بحران پناهجویان آفریقایی اکنون به کابوسی برای اتحادیه اروپا بدل شده است. ورود حجم گسترد پناهجویان به قاره سبز و مخالفت کشور‌های عضو با این مسئله اکنون به چالشی بزرگ برای بروکسل تبدیل شده است. حمایت از کشور‌های شمال آفریقا برای مقابله با این موضوع، یکی از راهکار‌های مطرح شده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد هاچانی، نخست وزیر تونس امروز (چهارشنبه) خواستار حمایت اتحادیه اروپا از کشورش برای مقابله با بحران پناهجویان شد. 

وی که در یک نشست پیرامون بحران پناهجویان در طرابلس، پایتخت لیبی سخن می‌گفت، تاکید کرد: ما و سایر کشور‌های آفریقایی که در مسیر پناهجویان به سمت اروپا هستیم نیازمند دریافت کمک‌های مالی به منظور مقابله با پیامد‌های این موضوع هستیم. کمک‌های فعلی جوابگوی حجم مشکلات نیست. 

هاچانی افزود: تونس قربانی بحران پناهجویان است و منابع مالی کشور به دلیل این موضوع دچار استهلاک شده است. شهر‌های ما فراتر از ظرفیت هایشان میزبان سیل پناهجویان بوده اند. 

اتحادیه اروپا در ماه مارس ۱۵۰ میلیون یورو به تونس بابت حمایت‌های مالی در متوقف ساختن روند مهاجرت غیرقانونی به خاک اروپا از طریق این کشور پرداخت کرده است. با این حال، مقامات تونس می‌گویند این کمک‌ها بسیار کمتر از میزانی است که بتواند مشکل را حل کند. 

نخست وزیر تونس می‌گوید باید هزینه‌های اصلی در کشور‌های مبدا پناهجویان برای جلوگیری از مهاجرت آنها هزینه شود نه آنکه این هزینه‌ها به اردوگاه آوارگان آفریقایی در لیبی اختصاص یابد. 

براساس آخرین آمار‌های مربوط به ژانویه ۲۰۲۴، بیش از ۷۰۶ هزار پناهجو در اردوگاه آوارگان لیبی ساکن هستند. با این حال، وزیر کشور لیبی می‌گوید کشور اکنون میزبان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجو از کشور‌های زیرصحرا است. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار