یک کارشناس اقتصادی آزاد سازی خرید و فروش مسکن مهر را بر خلاف اهداف پیش بینی شده برای آن و تنها موجب افزایش سوداگریها و ایجاد بازار کاذب مسکن دانست.

 جمشید عدالتیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مشکل اصلی بازار مسکن را اتخاذ اینگونه سیاستهای کوتاه مدت دانست و افزود: مردم هم باور دارند که تصمیمات مسئولان بلند مدت نیست و زمانیکه گفته شد خرید و فروش مسکن مهر ممنوع است باز امید به آزاد سازی خرید و فروش آن داشتند و صرفا جهت رفع نیاز ضروری مسکن ثبت نام نکردند.
 
وی ادامه داد: این مسئله چند مشکل ایجاد می کند، اولا فروش با سود بیشتر این مسکن ها سوداگری ایجاد می کند که این بر خلاف سیاستهای پیش بینی شده است و ثانیا افراد با در آمد حاصل از فروش این خانه ها در شهرها بدنبال مسکن می روند که این موجب می شود با خروج افراد فقیر از شهرها و ورود یکسری افرادی که قبلا مسکن نداشته اند تنها یک جابجائی طبقاتی در شهرها اتفاق بیافتد.
 
این استاد اقتصاد عدم اجازه خرید و فروش تا حداقل 5 سال و یا اعمال مالیاتهای سنگین میان قیمت خرید و فروش را از جمله عوامل محدود کننده سوداگری بر شمرد.
 
عدالتیان در ادامه افزود: آزاد سازی خرید و فروش مسکن مهر تنها به ایجاد مشکل برای بازار منجر می شود و چون مسکن جدیدی ساخته نمی شود و تنها مالکیت جابجا می شود و هیچ رونق واقعی در بازار مسکن ایجاد نمی شود، بنابراین برعکس هدف اصلی از عدالت دور می شویم و تنها برخی از کسانیکه فاقد مسکن بوده اند امروز با تبدیل شدن به سوداگران جدید، موجب ایجاد بازار کاذب مسکن می شوند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار