مدیرکل اداره راه استان تهران

كاهش 14/5 در صدي تلفات رانندگي/اعتبارات نگهداري راهها زير 1 در صد است

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: براساس آمار پزشکی قانونی از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه میزان تلفات جاده‌ای در این استان 14.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، فریبزر واحدی  در نشست خبری خود با تاکید بر ضرورت اهمیت و نگهداری راه‌ها اظهار کرد: بهبود شبکه راه‌ها و سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از اصول اولیه حقوق شهروندی حق پرسشگری از مسئولان دراین رابطه است.
 
وی با بیان این‌که با توجه به ترافیک و افزایش جمعیت از جاده‌های استان تهران بیش از حد ظرفیت استفاده می‌شود، گفت: سندی برای اولین بار در کشور تهیه شده که در واقع افق 1410 در این طرح دیده شده و یک طرح کاربردی و عملیاتی محسوب می شود.
 
واحدی با بیان این‌که بحث حمل و نقل ترکیبی یکی از موضوعاتی است که در بخش راه مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: علیرغم اینکه کریدورهای حمل و نقلی مهم از کشور ما عبور می‌کنند و به عنوان چهارراهی محسوب می‌شویم که الزاما ناوگان بار از شرق آسیا از کشور ما عبور می‌کنند و از شمال و جنوب مسیرهای دریایی داریم یکی از موضوعات مهمی که مورد غفلت قرار گرفته بحث حمل و نقل ترکیبی است که البته این موضوع در سندی که تهیه شده و هنوز رونمایی نشده مورد توجه قرار گرفته است.
 
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان این‌که منتظریم این سند را در مناسبتی خاص رونمایی کنیم، گفت:‌ پروژه‌ها باید براساس نیاز واقعی تعریف شوند و در این سند همه پیش بینی‌های مورد نیاز صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به این‌که در دهه فجر بالغ بر 290 میلیارد تومان پروژه به مرحله بهره برداری رسید، گفت: از این رقم 180 میلیارد تومان در بخش راه و مابقی در بخش مسکن آماده شد که در این میان بحث روکش راه‌های اصلی، بزرگراهی و آزادراهی مورد توجه قرار گرفت و بالغ بر 54 کیلومتر راه اصلی و آزادراهی به انجام رسید و از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 200 کیلومتر راه دو خطه در استان تهران روکش آسفالت شده است.
 
واحدی تعریض آزادراه، احداث بزرگراه، احداث باند دوم، آسفالت راه روستایی، لکه گیری و روکش آسفالت‌، بهسازی، طراحی و اجرای سیستم روشنایی، افتتاح مسکن مهر و خودمالک را از جمله پروژ‌ه‌های مهم در دهه فجر برشمرد.
 
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد:‌ تعریض و بهسازی 12 کیلومتر از 22 کیلومتر آزادراه تهران- کرج –مهرشهر، به صورت بزرگراه فرارت-بی بی سکینه، احداث باند دوم شریف آباد- پیشوا به طول 9 کیلومتر، تعریض کمربندی دوم تهران به طول 13 کیلومتر، شش کیلومتر از 9 کیلومتر پروژه شش خطه کردن چیتگر – شهریار از دیگر پروژه‌های دهه فجر بودند.
 
وی ادامه داد: با وجود داشتن حداقل اعتبارات در سال جاری توانستیم در دهه فجر پروژه‌هایی بالغ بر 2900 میلیارد ریال را به بهره برداری برسانیم.
 
واحدی با اشاره به بارش برف سنگین هفته گذشته در شمال کشور گفت: با توجه به اینکه استان تهران به عنوان استان معین محسوب شده و وظایفی در رابطه با مدیریت بحران داریم بلافاصله ماشین‌آلات سنگین و دستگاه‌های برف خور را به محل اعزام کردیم و این دستگاه‌های برف خور که عملکردی بسیار موثر در بازگشایی راه‌ها و برف روبی داشتند به صورت شبانه روزی فعالیت کردند و روز گذشته به تهران برگشتند.
 
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان این‌که در طرح نوروزی امسال که از 25 اسفند ماه آغاز می‌شود با آرایش جدید، تقویت تیم‌ها و جایگزینی افراد و نیروهای راهداری به خدمت رسانی به مردم خواهیم پرداخت، گفت:‌ افزایش دوربین‌های نظارت تصویری، دوربین‌های مانتیورینگ و بحث هوشمندسازی جاده‌های استان تهران از موضوعات مورد توجه ماست که البته با توجه به شرایط اقتصادی موضوع هوشمندسازی کمی کند شده اما برای سال آینده در این زمینه برنامه‌ای داریم و بحث ارتقای ایمنی و مدیریت هوشمند در شبکه را دنبال خواهیم کرد.
 
وی تاکید کرد: شعار ما راهداری پاسخگو، مدرن و متکی بر خرد جمعی است و هر چند منابع ما بسیار محدود است ولی نهایت تلاشمان را در این زمینه انجام می‌دهیم.
 
واحدی اظهار کرد:‌ معمولا دو تا شش درصد ارزش راه در بخش نگهداری و ایمنی راه‌ها هزینه می‌شود که این میزان در کشورهای ضعیف دو درصد، در کشورهای توسعه یافته شش درصد و در کشورهایی مثل ما چهار درصد از ارزش راه در بخش نگهداری و ایمنی سرمایه‌گذاری می‌شود اما در حال حاضر در کشور ما این میزان زیر یک درصد است که رقمی بسیار ناچیز محسوب می‌شود.
 
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر کمتر از یک درصد از ارزش راه برای نگهداری و ایمنی راه سرمایه‌گذاری می‌شود که این میزان بسیار ناچیز بوده و باید افزایش یابد.
 
وی تاکید کرد: به جهت ناکافی بودن اعتبارات، چالش‌های جدی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم دراین بخش نگاه حمایتی دولت را داشته باشیم که در بودجه سال 93 به بخش راه توجه ویژه‌ای شده و امیدواریم با عملیاتی شدن این اعتبارات بتوانیم در این بخش پیشرفت لازم را داشته باشیم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار