سناتور "چارلز شومر" در اظهاراتی ادعا کرد بعید است اگر اقتصاد ایران رونق بگیرد، ایران حاضر شود برنامه هسته‌ای خود را رها کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه "آلگماینر" در گزارشی اظهارات "چارلز شومر" سناتور دموکرات از ایالت نیویورک را درباره مسئله هسته‌ای ایران منتشر کرد. 

به نوشته الگماینر، "چارلز شومر" دیروز یکشنبه در سخنانی برای جمعی از رهبران یهودی گفت: اگر اقتصاد ایران به میزان قابل توجهی رونق پیدا کند و توافقنامه موقتی درباره برنامه هسته‌ای ایران جان تازه‌ای به اقتصاد ایران ببخشد، بعید است ایران دیگر برنامه هسته‌ای خود را رها کند. این توافقنامه تحریم‌ها علیه ایران را کاهش داد تا در مقابل غنی‌سازی اورانیوم در ایران محدود و دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران بیشتر شود.

شومر تاکید کرد ابتدا با این توافقنامه مخالف بود اما دیگر این اتفاق افتاده است و کنگره چهار چشمی مراقب دو مسئله مهم است. 

شومر گفت اولین مسئله مهم این است که آیا کاهش تحریمها اجازه خواهد داد واقعا اقتصاد ایران رونق چشمگیری بگیرد و از این رو به آن رو شود. اگر این طور باشد، همین مسئله بوده است که ایران را حاضر کرد با قبول توافقنامه ژنو موافقت کند اما او هنوز تغییر در موضع اساسی خود نداده است. 

شومر افزود ما باید خیلی مراقب باشیم. او ابراز نگرانی کرد کشورهای دیگر خیلی فراتر از مقداری که آمریکا از تحریمهای ایران کم کرده است، وارد تعامل با ایران خواهند شد.

شومر گفت: صحبت‌هایی است که روسیه قصد دارد قرارداد نفتی پانصد میلیون دلاری با ایران ببندد. همچنین صحبت از این است که شرکت‌های فرانسوی و آلمانی روابط تجاری را با ایران شروع می‌کنند. اگر این اتفاقات بیفتد کل نظام تحریم‌ها واژگون می‌شود.

در ادامه شومر گفت: حتی مهمتر توافقنامه نهایی است که هم اکنون مذاکره درباره آن میان ایران و شش قدرت جریان دارد. ما این روند را همانند عقاب زیر نظر خواهیم داشت. قطعنامه‌ای که شانزده دموکرات و  تقریبا همه جمهوریخواهان در سنا از آن حمایت کرده اند، و من و سناتور گیلیبراند نیز از امضا کنندگان آن هستیم، مشخص می کند که توافقنامه نهایی باید چگونه باشد. از نظر ما این توافقنامه باید کاملا شفاف و روشن باشد و هرگز، هرگز، هرگز نباید ایران هسته ای وجود داشته باشد.

شومر با این اظهارات به لایحه تحریم‌های جدید ایران اشاره کرد که اکنون منتظر رای گیری در سناست. این قانون را شومر پیشنهاد کرده است و همین سبب شده است با دولت اوباما دچار تنش و اختلاف شود.

شومر در توضیحاتی درباره علت اینکه ابتدا با توافقنامه ژنو مخالف بود گفت: تحریمها چیزی است که ایران را به میز مذاکره کشاند. بنابراین نباید حتی به اندازه ای اندک کاهش پیدا کند مگر اینکه آنها توانمندی هسته ای خود را کم کنند. اما آنها این کار را نکرده اند و فقط پیشرفت آن را متوقف کرده اند بنابراین چنین معامله ای با ایران منصفانه نبوده است.

البته شومر اقدام اوباما را که در ابتدا نقش جامعه جهانی را در اعمال تحریمها گسترش داد، مثبت و قابل تقدیر ارزیابی کرد و گفت دخیل کردن کشورهایی نظیر کره جنوبی و هند در اجرای این تحریمها اقدامی بزرگ بود. 

شومر با اشاره به تصمیم ایپک(کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل) در حمایت از درخواست کاخ سفید برای تاخیر در رای گیری سنا درباره طرح تحریمها گفت او توانسته با تحریمها ایران را به میز مذاکره بیاورد. من نمی‌فهم چرا او پیش از آنکه از ایران امتیاز کافی بگیرد، اجازه می دهد تحریمها کاهش پیدا کند. حال باید بپرسیم اکنون ما در کجا قرار داریم.  هیچ کسی دقیقا نمی داند آینده چه طور خواهد شد.

شومر در پایان گفت در هر حال تصمیم ایپک پس از بررسیهای دقیق و اندیشه کافی و مشورت فراوان با هر دو طرف اقیانوس گرفته شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۱۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
خدا رو شکر ایران شده یک خار توی چشم دشمنان.
آخرین اخبار