"محمد حیدر" کارشناس امور خاورمیانه گفت بازگشت تروریستها از سوریه به کشورهای اروپایی و آمریکا تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "محمد حیدر" تحلیلگر مسائل امور خاورمیانه در لندن درگفتگو با برنامه پاناروما در شبکه العالم گفت:  نگرانی زیادی در بین مردم انگلیس در خصوص تروریستهای انگلیسی که در سوریه می‌جنگند وجود دارد و دولت انگلیس باید این نگرانی مردم را جدی بگیرد. لندن نمی تواند با مشکلی دیگر مانند مشکلی که در گذشته با انفجار در لندن برای دولت انگلیس به وجود آمد مواجه شود. بسیاری از شهروندان مسلمان انگلیس نیز درخصوص این گروهها احساس نگرانی می کنند. محدودیتهای واقعی و قوانینی که بتواند این تروریستها را توقیف کند حتی در انگلیس ، وجود ندارد تا حدی که بسیاری از این تندروها به مردم در این مناطق انگلیس حمله می کنند و روزنامه ها گزارشهای مختلفی در این خصوص منتشر کرده اند. این یک تهدید واقعی نه تنها برای امنیت در انگلیس و نه تنها برای مردم انگلیس بلکه پیامدهای بدی برای همه اقلیتها در اروپا و آمریکا به شمار می‌رود. 
   
وی در پاسخ به اینکه آیا دولت انگلیس کسانی را که برای جنگ به سوریه می روند شناسایی کرده است یا نه گفت : دولت تنها درباره 10 نفر از آنها اطلاعات در اختیار دارد. اما دولت انگلیس اوضاع اقتصادی و فعالیتهای آنها را می داند و می داند برای گردش به این کشورها رفته اند یا  برای فعالیت غیرعادی. بسیاری از آنها به انگلیس بازگشته اند و دولت آنگلیس درباره آنها آگاهی دارد. دولت انگلیس باید اقدامات مناسب انجام دهد تا مردم انگلیس نیز قربانی نشوند.    

مایک لین فعال حزب جمهوری خواه آمریکا نیز در پاسخ به اینکه آیا ترکشهای منازعه سوریه به واشنگتن نیز رسیده است یا نه گفت : ما در حزب جمهوری خواه دو سال پیش از دولت اوباما درخواست کرده بودیم اقداماتی را برای حمایت از غیرنظامیانی که قربانی جنگ داخلی در سوریه هستند اتخاذ کند اما درحال حاضر اوضاع نسبت به دو سال پیش بسیار متفاوت است و شرایط تغییر کرده است. درحال حاضر ارتش سوریه به پیشروی خود ادامه می‌دهد و برای همین بسیاری از جنگجوها به فکر بازگشت از سوریه افتاده اند. مطمئنا شمار زیادی از خارجیها در سوریه وجود دارند که از کشورهای غربی مانند استرالیا، کانادا و آمریکا به این کشور رفته اند اما به خاطر تاخیری که ما درخصوص تصمیم گیری در این زمینه داشتیم زمان و ابتکار عمل چندانی پیش روی ما قرار ندارد و من بعید نمی دانم آمریکا از زبان وزیر امنیت داخلی خود درباره این موضوع صحبت کند.   
 
"محمد حیدر" در خصوص اینکه آیا احتمال اینکه آمریکا و انگلیس موضع متحدی برای از بین بردن این گروهها اتخاذ کنند تا به کشورهای غربی باز نگردند و همان اقدامات در سوریه را در کشورهای غربی تکرار نکنند ، گفت : انگلیس در این خصوص تنها با مشورت با آمریکا می تواند اقدام کند زیرا توافق مشخصی بین آمریکا و انگلیس در خصوص تبادل اطلاعات در مسائل امنیتی وجود دارد. گزارشهایی وجود دارد که نشان می دهد تعداد افراد مسلحی که در حمص قدیم در بازداشت به سر می برند به بیش از پانصد نفر می رسد از جمله خارجیهایی که شاید به کشورشان در اروپا و یا آمریکا بازگردند درحالی که بین این افراد کسانی هستند که به کارشناسان فنی با مهارت بالایی تبدیل شده اند.  نگرانی اروپا و آمریکا که صریحا بیان کرده است این است که بسیاری از این تروریستها احساس شکست می کنند و با توجه به پیشروی ارتش سوریه و شکست تروریستها و درگیری تکفیریها و افراد مسلح با یکدیگر ، این تروریستها در وضعی قرار گرفته اند که گزینه دیگری به جز جنگ و انتقال از سوریه به مکان دیگری ندارند. مسئله مهم دیگری که این نگرانی غربیها را تشدید می کند تصویب قانونی در عربستان سعودی است که جلوی بازگشت آنها را به عربستان می گیرد. این قانون عجیبی است چراکه احتمال می رفت عربستان سعودی یک راه حل موقت پیش روی آنها قرار دهد.    

"مایک لین" درباره اینکه آیا اجماعی در آمریکا در این خصوص وجود دارد یا نه گفت : اختلاف زیادی بین جمهوری خواهان و دموکراتها در خصوص  اینکه سوریه برای سوریه و مردم سوریه است و مردم خود باید سرنوشت ، دولت و رئیس جمهوری خود را مشخص کنند وجود ندارد. این چیزی است که درحال حاضر در آمریکا جریان دارد بدون دخالتهای خارجی حتی بدون دخالت کشورهای همسایه سوریه که تروریستها را به این کشور می فرستند.  این دیدگاه کنونی مردم آمریکا پس از تحولات اخیر است.  بر این اساس من معتقدم همه آمریکاییها در این خصوص متحد هستند درحالی که اختلافاتی بین سیاستمداران آمریکایی در خصوص دخالت در سوریه وجود دارد به عنوان مثال سناتور جان مک کین دیگر جمهوری خواهان را به طرف دخالت بیشتر آمریکا در سوریه سوق می دهد و برای همین معتقدم او محبوبیت خود را تا حدودی از دست داده است و درحال حاضر دیگر کسی به او گوش نمی دهد زیرا دیگر کسی دخالت آمریکا را در سوریه نمی خواهد. به طور کلی درحال حاضر امکان دخالت قاطع در سوریه برای اینکه مخالفان بتوانند بشار اسد را سرنگون کنند از بین رفته است و الان افکار عمومی آمریکا از دولت آمریکا نمی خواهد دخالت کند. مردم آمریکا به خوبی اوضاع در سوریه را می دانند و می گویند القاعده به آزادی در سوریه اقدام می کند و آمریکا نباید در این مسئله دخالت کند. مردم می گویند  دولت آمریکا پس از ده سال حضور در منطقه خاورمیانه باید خود را از سوریه دور کند.   
 
وی اضافه کرد : آمریکا به علت اقداماتی که در سه سال گذشته انجام داده ، درحال حاضر در تنگنای بسیار سختی قرار گرفته است. آمریکا دو سال و نیم پیش گفت بشار اسد باید قدرت را ترک کند و حکومت را به سوریها واگذار کند اما این مسئله رخ نداد و دولت آمریکا خود را در وضع  بسیار بدی می بیند. معتقدم درحال حاضر توپ در زمین آمریکا است و درحال حاضر گرایشی در آمریکا وجود دارد که بشار اسد باید در قدرت بماند و مسئله سلاح شیمیایی در سوریه دیگر مطرح نیست و این ذخایر شیمیایی در حال از بین رفتن است.    



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار