همکاری تنگاتنگ "هاليوود و سيا" براي اشاعه و توجيه سياست آمريکا

روزنامه القدس العربی در مقاله ای نوشت : هالیوود و دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا بایکدیگر همکاری نزدیکی در زمینه توجیه سیاست های واشنگتن دارند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مطلبی تحت عنوان  "نقش هالیوود در خدمت رسانی به دستگاه اطلاعات آمریکا" نوشت صنعت سینمای آمریکا فضای بازی را  برای فعالیت  دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا ایجاد کرده است .

نویسنده می افزاید هالیوود با فیلمهای خود درباره  دستگاههای جاسوسی آمریکا ،‌  برای ترویج و تبلیغ سیاست خارجی آمریکا فعالیت می کند . 

نویسنده تصریح می کند همکاری میان دستگاه اطلاعات آمریکا و هالیوود  از سال 1966 و از زمانی آغاز شد که دستگاه اطلاعات آمریکا اعلام کرد دفتری را برای هماهنگی میان ایندو تاسیس کرده است و جاسوسان این دستگاه به هالیوود مشاوره می دهند.  خانم  تریشیا جنکیز در کتاب خود تحت عنوان "نقش سیا در هالیوود" تاکید می کند مداخله دستگاه اطلاعات آمریکا در صنعت فیلم در زمان جنگ سرد به اوج خود رسید و هدف ، نشان دادن سیاست خارجی آمریکا به شکلی بود که قلبها و مغزها را تسخیر کند واین هدف از طریق ایجاد مراکز مبارزه با کمونیسم وابسته به دستگاه اطلاعات آمریکا صورت می گرفت.

ماموریت این مراکز  چانه زنی برای خرید حقوق (حق کپی رایت ) رمانها و تبدیل آنها به فیلم بود تا سیاست آمریکا را تبلیغ کنند و چهره زندگی آمریکائی را در دنیا  بهتر جلوه دهند. دراین فیلمها  عملیات محرمانه و غیر اخلاقی دستگاه اطلاعات آمریکا توجیه می شد و اینطور نشان داده می شد که امنیت آمریکا بدون عملیات جاسوسی دستگاه اطلاعات آمریکا امکان پذیر نیست.  

نویسنده می افزاید در آن برهه هالیوود با نظارت سیا چند سریال همچون "آلیس و 24ساعت" را تهیه کرد. دراین فیلم جاسوسان آمریکائی  موجودات خارق العاده نشان داده شدند و این قضیه ( موجودات ) در فیلم "آرگو" به اوج خود رسید و بنا به گفته بسیاری از تحلیلگران هدف از ساخت این فیلم(آرگو)  جذب نیروهای جدید برای  سیا بود.  

دراین راستا "لویچی لوراسچی" رئیس بخش کنترل فیلمهای داخلی و خارجی آمریکا در دهه 50 فاش کرده، وی نیز برای سیا کار می کرده است و گزارشهای خود را درباره کنترل فیلمها به هدف بهتر جلوه دادن چهره آمریکا در دنیا در زمان جنگ به سیا ارسال می کرده است. "تد چب" نویسنده کتاب "زندگی و مرگ مخفی در سیا" هم می نویسد : در طول جنگ سرد آنقدر که سیا در فیلمهای هالیوود  برای نشان دادن تصویر رویائی از زندگی آمریکائی تلاش کرد  برای بهبود چهره خود تلاش نکرد ولی بعد از خاتمه جنگ سرد متوجه شد باید چهره خود را در عرصه بین المللی تغییر دهد چون متوجه شده بود حمایت مردم از بودجه اش با خطر زیادی مواجه شده است  و به همین خاطر اقدام به ایجاد دفتر هماهنگی میان خود و هالیوود در  سال 1996 کرد.

نویسنده خاطر نشان می کند : در فیلم هایی از هالیوود که نامزد دریافت جوایز بین المللی می شوند و یا این جوایز را دریافت می کنند اکثرا ما شاهد قضیه مبارزه با تروریسم  و قدرت سیا هستیم .  آنچه که هالیوود عرضه می کند سلاحی متفاوت است و هدفش ایجاد یک ذهنیت است و آن این است که اعراب تروریست  هستند و مسلمانان قاتل.

نویسنده با بیان اینکه فیلمهای هالیوودی نسلهای آینده را  به ویژه بعد از تجزیه کشورهای عربی و نفوذ رسانه های ارتباط جمعی در این کشورها ،‌ بی هویت می کند می افزاید هدف از فیلمهای هالیوود  تنها نشان دادن تصاویر شنیعی از اعراب و مسلمانان است و می خواهند اعراب و مسلمانان را افرادی فرومایه  که به دنبال لذتهای خود هستند نشان دهند .

نویسنده تاکید می کند هالیوود بعد از حوادث یازدهم سپتامبر  اقدام به تصویر سازی علیه  مسلمانان واعراب کرد  و آنها را  به مردم آمریکا که همچنان در شوک این حوادث  اینگونه نشان داد:  آنها مردمانی خائن و مکارند  و از قتل و خونریزی ابائی ندارند ،  بربرند ،کثیفند و عاشق جنگند و قساوت قلب دارند و کودکانشان از همان کودکی برای قتل و خشونت آموزش می بینند و ..

نویسنده در انتهای می نویسد : هدف از به تصویر کشیدن چنین مسائلی متنفر کردن مردم آمریکا از اعراب و مسلمانان است و دراین راستا هالیوود نقش بسیار مهمی ایفاء می کند  و شرکتهای فیلمسازی کشورهای عربی در مقابل کاری نمی کند.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار