سخنراني هاي جلسه افتتاحيه کنفرانس ژنو دو، حجم بحران سوريه و تعداد بازيگران در عرصه اين کشور را نشان داد اما مواضع وليد معلم وزير خارجه سوريه از برجسته ترين رويدادهاي اين کنفرانس و او ستاره بلامنازع اين کنفرانس بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني المنار، بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد با اشاره جفري فلتمن معاون سياسي وي (معاون سابق وزير خارجه آمريکا) تلاش کرد سخنراني معلم را نيمه تمام بگذارد اما با مخالفت معلم روبرو شد.

"منار صباغ احمد" گزارشگر  شبکه المنار در گزارشي گفت: در شکل و تعداد ، دشمنان سوريه در هتلي که محل برگزاري کنفرانس ژنو دو است بيشتر بود. همه دشمنان سوريه در اينجا جمع شده اند. 

صباغ با اشاره به تصاوير گفتگوي در گوشي و سرپايي جان کري وزير خارجه آمريکا با سعود الفيصل وزير خارجه عربستان گفت: اين آخرين گپ و گفتگو پيش از جلسه افتتاحيه بين بازها يعني کري و فيصل و در آمادگي براي رويارويي است.

منار گفت: نماينده دولت سوريه يعني وليد معلم وزير خارجه اين کشور در صدر هيئت کشورش آمد.
او مسلح به مشروعيت مردمي آمد و برخي از سوريها در حمايت از وي در محل برگزاري کنفرانس تجمع کرده بودند.

گزارشگر شبکه سوريه گفت:  وليد معلم در حالي در اين کنفرانس نشسته بود که روي تابلوي معرفي هيئتها عبارت « دولت سوريه » نوشته شده بود که به رسميت شناختن مشروعيتي است که بسياري بدون فايده تلاش کردند اين مشروعيت را هدف قرار دهند.

بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد ده دقيقه براي دولت سوريه و هيئت مخالفان تعيين کرد. قطعا اين زمان براي معلم کافي نبود که بيش از نيم ساعت صحبت کرد.

معلم در سخنانش به حاميان تروريسم در کشورش که در اين جلسه حضور داشتند پرداخت و برنامه هاي دولتش و سقف سياسي آن را مشخص کرد.
معلم گفت:« از 83 مليت در سوريه مي جنگند و کسي گله نکرده است اما دهها جوان از جوانان مقاومت در کنار ارتش سوريه در برخي مناطق حضور دارند و صداي همه جهانيان در آمده است و آن را مداخله خارجي ناميده اند. هيچ کس در جهان به غير از سوريها حق ندارد به رئيس جمهوري يا دولتي يا قانون اساسي يا قانوني يا هر چيزي در سوريه ، مشروعيت بدهد يا سلب مشروعيت کند. درباره هرچه که در اينجا توافق شود به همه پرسي مردمي گذاشته خواهد شد و ما مجوز داريم آن چه را که ملت مي خواهند بيان کنيم نه آنکه سرنوشت آنان را رقم بزنيم هر کس مي خواهد به خواست و اراده سوريه گوش بدهد خودش را سخنگوي ملت سوريه قرار ندهد.»

منار گفت ستاره بلا منازع اين کنفرانس بين المللي نيز معلم بود که با اقدام بان کي مون به قطع کردن سخنانش مخالفت کرد. بان کي مون به اشاره جفري فلتمن ،سخنان معلم را قطع کرد اما معلم بر تکميل سخنراني اش تأکيد کرد.

المنار سپس گفت و گوي معلم و بان کي مون را بر سر ادامه سخنراني پخش کرد.
منار گفت سخنراني از پيش تهيه شده احمد جربا رئيس ائتلاف مخالف سوري از 16 دقيقه فراتر نرفت و هيچ حرف تازه و غافلگير کننده اي نداشت.

شبکه سوريه نيز سخنراني جربا را به صورت مستقيم پوشش داد اما به هنگام پخش سخنراني به پخش تصاويري از اقدامات گروههاي مسلح وابسته به جربا اقدام کرد اما غلبه با تصاويري بود که بر سخنراني جربا غلبه کرد.

برچسب ها: معلم ، سوریه ، ژنو ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار