"فرانک والتر اشتاین مایر" روز چهارشنبه در گفت‌وگو با "کارل بیلدت" وزیر خارجه سوئد در برلین، اعلام کرد که میانجیگران بین‌المللی باید تلاش کنند تا همسایگان سوریه از جمله ایران را نیز در این کنفرانس مشارکت دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری فرانسه: فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان گفت از مشارکت ایران در کنفرانس ژنو برای پایان دادن به جنگ سه‌ساله در سوریه حمایت می‌کند.

وی بعد از دیدار با همتای سوئدی خود "کارل بیلت" در برلین گفت: "موضع من این است که باید تلاش کنیم کشورهای همسایه در این کنفرانس باشند، از جمله ایران."

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سوال روزنامه السفیر درباره ارزیابیش از کنفرانس ژنو دو  با در نظر گرفتن  اختلاف گروههای مخالف و عدم وضوح هدف نهائی کنفرانس مزبور گفت بدون حضور ایران و شرکت متوازن گروههای مخالف نظام سوریه،  این کنفرانس فایده ای نخواهد داشت و بر اساس این مسائل بدون دستیابی به توافقی درباره ایجاد گذرگاههای انسانی برای رساندن کمک به داخل سوریه ،‌ این کنفرانس بی معنی خواهد بود.

اشتاینمایر درباره « وضع موجود » درباره کنفرانس ژنو سوریه گفت مطمئن نیست این کنفرانس برگزار شود.

وی افزود امیدوار است این کنفرانس واقعا برگزار شود و  خیلی‌ها در این خصوص در حال تلاشند.

وی تصریح کرد امیدوار است  شرکت کنندگان حداقل پیشرفت قابل ملاحظه ای در این کنفرانس داشته باشند ولی با اینحال وی افزود هیچ تضمینی برای دستیبابی به پیشرفت مورد نظر وجود ندارد.

اشتاینمایر گفت نمی توانیم بگوییم آیا این مسئله ( پیشرفت ) رخ خواهد داد یا نه  و ما نمی دانیم آیا گروههای مخالف یا بخشی از آنها آماده رفتن به ژنو هستند یا نه.

السفیر نوشت نگرانی دیگری که دراین کنفرانس مطرح است حضور ایران در این کنفرانس است و ایران از فهرست کشورهای اصلی شرکت کننده کنار گذاشته شده است اما اشتاینمایر ایران را در چهارچوب فهرست « شرکت کنندگان اصلی » می داند تا کنفرانس ژنو پیشرفتی داشته باشد.

اشتاینمایر گفت ما تا این لحظه نمی دانیم مشارکت همسایگان سوریه دراین عملیات ( تلاش برای حل بحران سوریه ) چقدر خواهد بود و این مسئله به نحو خاصی در قبال  ایران و مشارکتش دراین کنفرانس تاثیر گذار است.  

وزیر امورخارجه آلمان گفت این سوالها همچنان باقی است ولی با همه اینها ما امیدواریم در روزهای آینده این مسائل حل شود. 

اشتاینمایر درباره توافق تسلیحات شیمیائی سوریه نیز گفت ما از توافقی که درباره نابود کردن سلاحهای شیمیائی صورت گرفته است راضی نیستیم ( به این معنی که کافی نیست ) .

به عقیده وزیر امورخارجه آلمان توقف درگیریها و کمک رسانی دو شرط اصلی برای قانع کردن سوریها درباره فایده کنفرانس ژنو و حمایت از آن است. وی در این خصوص با بیان اینکه ،  بدون هیچگونه امید در چنین توافقهائی ،  افکار عمومی کنفرانس سوریه را بی معنی می دانند با قاطعیت افزود  باید  تلاش کنیم تا تضمین کنیم  فرصت محقق شدن این پیشرفت در سوریه واقعا وجود دارد.
بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل ایران را در فهرست دعوت‌نامه‌های خود که برای 30 کشور ارسال کرده نگنجانده است. این کنفرانس قرار است 22 ژانویه افتتاح شود.

آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر از ایران خواست اعلام کند از فرایندی که طی آن بشار اسد رییس‌جمهور گرفتار سوریه کناره می‌گیرد حمایت می‌کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است ایران می‌تواند از حاشیه‌ها، نقشی در کنفرانس سوریه ایفا کند.

تهران این پیشنهاد را رد کرده و گفته فقط پیشنهادی را خواهد پذیرفت که به "عزت" این کشور احترام بگذارد.

اشتاینمایر قرار است پیش از گفتگوهای سوئیس، روز یکشنبه در نشست وزیران  گروه موسوم به "دوستان سوریه" با مقامات مخالفان سوریه در پاریس شرکت کند.

اعضای مخالفان خارجی سوریه روز چهارشنبه گفتند تصمیم‌گیری درباره شرکت در این گفتگوها را یک هفته تاخیر انداخته‌اند.


 انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، ایران ، سوریه ، ژنو ، سوئد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار