نرخ برابري لير ترکيه در برابر دلار آمريکا روز پنجشنبه به پايين ترين حد خود سقوط کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ؛ اين کاهش شديد پس از آن روي داد که اقدام رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در ترميم کابينه اين کشور نتوانست نگراني سرمايه گذاران را که بر اثر رسوايي فساد مالي در ترکيه ايجاد شده بود برطرف کند. 

با وجود اقدامات بانک مرکزي ترکيه براي حمايت از پول ملي اين کشور، ارزش لير از 2.08 واحد در برابر يک دلار به 2.10 کاهش يافت و ارزش سهام و اوراق دولتي نيز سقوط کرد.  پس از آنکه اردوغان 10 وزير وفادار به خود را براي عضويت در کابينه ترکيه معرفي کرد، گروه هاي مخالف وي را به تلاش براي حفظ پايه هاي قدرت متهم کردند و فضاي سياسي ترکيه ملتهب تر شد.

علي چاکراوغلو از بانک اچ اس بي سي در اين مورد گفت: «سمت و سوي (بازار) با توجه به برداشت از تحولات سياسي مشخص مي شود.» وي افزود اکنون با توجه به تعطيلي بسياري از مراکز مالي در روزهاي پاياني سال، کارهايي که مي توان انجام داد محدود است.  لير ترکيه امسال پيش از اين در پي تصميم وزارت خزانه داري آمريکا به جلوگيري از سرازير شدن سيل دلار به بازارهاي جهاني، يک بار دچار افت شده بود  .

بانک مرکزي ترکيه روز سه شنبه اعلام کرد به منظور حمايت از لير،‌ فروش ارز را در اين کشور افزايش داده و تا پايان ژانويه آن را دست کم به شش ميليارد دلار خواهد رساند.  ترکيه در يک دهه گذشته از رشد اقتصادي مبتني بر مصرف بسيار بالايي برخوردار بود و ثروت سرانه آن به حدود سه برابر رسيد اما ميزان پايين پس انداز و کسري شديد انرژي اين کشور را به شدت به جريان هاي سرمايه اي که از خارج وارد اين کشور مي شوند وابسته کرده است.   شاخص اصلي سهام ترکيه نيز هفته گذشته دچار افت شديد شد و با 1.33 درصد کاهش به 65 هزار و 215 واحد رسيد.


انتهای پیام / 
برچسب ها: ارزش ، سقوط ، پایین ، ارز ، ترکیه ، فساد ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار