حيدر العبودي گزارشگر شبکه تلويزيوني العراقيه گزارش داد: نوري المالکي نخست وزير عراق بعد از ديدارها و گفتگوهاي متعدد با مسولان عالي رتبه ايران به عراق بازگشت تا براي اجراي توافقنامه هاي منعقد شده تلاش کند. در ميان توافقنامه هاي منعقد شده توافقنامه هاي اقتصادي شاخص تر بودند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نخست وزير عراق در مسير بازگشت از ایران به عراق تاکيد کرد: ما با ايراني ها بر سرتلاش براي افزايش چشم اندازهاي اقتصادي و تجاري توافق کرديم. ما توافق کرديم که شرکت‌هاي ايراني در زمينه‌هاي انرژي و ساخت و ساز و مسکن به عراق بيايند. زيرا ما در صدد ساخت مسکن براي نيازمندان هستيم.

گزارشگر العراقيه افزود: ديدگاه هاي مسولان ايراني و عراقي در خصوص مسائل کنوني منطقه بويژه مساله سوريه تا حد زيادي يکسان بود. مسولان ايران و عراق ابراز اميدواري کردند مساله سوريه از طريق نشست ژنو 2 حل و فصل شود.

المالکي گفت: ديدگاه ها يکسان بود بويژه در مساله سوريه. ما در اين باره بر ضرورت حمايت از نشست ژنو2، حمايت از فرايند حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه و حمايت از خواست مردم اين کشور تاکيد کرديم. همچنين ما بر مقابله با نيروهاي تروريستي که مي خواهند سوريه را به پايگاهي براي هدف قرار دادن ديگر کشورهاي منطقه مثل لبنان، عراق، اردن و ترکيه تبديل کنند تاکيد کرديم.

در خصوص پرونده هسته اي ايران، عراق اعلام کرد آمادگي دارد تا در اين زمينه براي انعقاد توافقنامه‌اي محکم ميان ايران و کشورهاي 1+5 نقش ايفا کند. 

نوري المالکي گفت: دستيابي به توافق هاي مقدماتي در خصوص برنامه هسته‌اي ايران بازتاب مثبت زيادي دارد. ما از اين توافق‌ها  استقبال مي‌کنيم و خواهان آن شديم که اين مسير ادامه يابد و ايران با کشورهاي پنج به علاوه يک به يک توافق نهايي دست پيدا کنند. ما گفته ايم که عراق براي ايجاد راه حلي نهايي براي بحران پرونده هسته‌اي ايران حاضر است هر کاري که از دستش برمي آيد انجام دهد.

در اين سفر بسياري از پرونده‌هاي مهم ديگر نيز مطرح شد. اين مساله باعث تقويت هرچه بيشتر روابط دو کشور شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار