جدیدترین نظرسنجی در آمریکا نشان می دهد شهروندان این کشور معتقدند جایگاه، شکوه و قدرت آمریکا در جهان کاهش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه: بر اساس نظرسنجی بنیاد تحقیقات "پیو" بیشتر شهروندان آمریکایی تاکید دارند واشنگتن باید به امور داخلی خود رسیدگی کند و در امور دیگر کشورها دخالت نکند.

اکثر آمریکاییها می گویند نقش این کشور در جهان در مقایسه با ده سال پیش کمرنگ شده است.

پنجاه و دو درصد آمریکاییها تاکید دارند دولت این کشور باید به امور داخلی بپردازد و در دیگر کشورها دخالت نکند که این میزان بیشترین نسبت حتی در مقایسه با جنگ ویتنام و پایان جنگ سرد است.

کارول دوریتی کارشناس مرکز پیو گفت:حتی شرکت کنندگان در این نظرسنجی که معتقدند نقش آمریکا در جهان کاهش یافته است، راه حل این شرایط را دخالت بیشتر نمی دانند بلکه معتقدند واشنگتن باید دخالت خود در جهان را کاهش دهد.

برگزارکنندگان این نظرسنجی می گویند علت این انزوای سیاسی شهروندان آمریکایی نتایج دو جنگ عراق و افغانستان و بدبینی درباره نتیجه بهار عربی است.

دو سوم آمریکاییها در این نظرسنجی تاکید کرده اند که ثبات را بر دموکراسی در منطقه خاورمیانه ترجیح می دهند.

جی پی کراولی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا به العربیه گفت: این نظرسنجی درست بودن تجربه دولت باراک اوباما درباره سوریه را ثابت می کند. اوباما به دنبال پیدا کردن وجهه قانونی و حمایت از دخالت نظامی در سوریه بود، اما نه ملت آمریکا و نه کنگره با آن موافقت نکردند. هر رئیس جمهوری در آینده در آمریکا اگر بخواهد اقدامی در خارج انجام دهد باید از سد این مخالفت ها عبور کند.

در این نظرسنجی فقط پنجاه و شش درصد از آمریکاییها ابراز تمایل کردند که کشورشان همچنان ابرقدرت در جهان باقی بماند. بیشتر آمریکاییها معتقدند حملات با هواپیماهای بدون سرنشین موجب تامین امنیت بیشتر برای این کشور شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: آمریکا ، جایگاه ، قدرت ، کاهش ، نظر ، سنجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار