رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توافق اخیر ژنو گفت: این سند صرفا توافقی است که طرفین انجام دادند بدون اینکه امضایی پای آن باشد و این توافق برای آن است تا مراحل بعدی انجام شود.

علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به ضرورت تصویب توافق‌نامه‌های بین‌المللی ایران توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: توافق‌نامه‌هایی به امضای مجلس می‌رسد که به امضای دولت‌ها رسیده باشد.

وی به ضرورت تصویب یا عدم تصویب توافق‌نامه ژنو توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: هیچ‌گونه امضایی پای این توافق‌نامه وجود ندارد.

نماینده بروجرد تاکید کرد: این سند صرفا توافقی است که طرفین انجام دادند بدون اینکه امضایی پای آن باشد و این توافق برای آن است که مراحل بعدی انجام شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اینکه در صورت عدم تعهد طرف غربی به تعهدات مطرح شده آیا مجلس به موضوع ورود پیدا خواهد کرد یا نه گفت: ما در خانه اول هستیم و ضرری نمی‌کنیم بلکه کار خودمان را با جدیت ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در صورت عدم تعهد طرف غربی، بی‌صداقت‌ بودن آنها در افکار عمومی جهانیان به نمایش گذاشته خواهد شد و  قطعا به ضرر آنها خواهد بود.

بروجردی تاکید کرد: اسنادی که به صورت توافق‌نامه به امضای دولت‌ها برسد به امضای مجلس‌ شورای اسلامی خواهد رسید.

اضافه می‌شود؛ اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح می‌کند عهدنامه‌ها، مقاوله‌ نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

همچنین اصل 125 می‌افزاید امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی او است.

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار