کوبا ، خدمات کنسولي خود در آمريکا را به علت تحريم هاي واشنگتن متوقف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ دولت کوبا روز سه شنبه از طريق تلويزيون دولتي اين کشور اعلام کرد کوبا تقريباً همه کنسولگري‌هاي خود در آمريکا را تا اطلاع ثانوي تعطيل خواهد کرد، زيرا به علت تحريم‌هاي بلند مدت آمريکا عليه کوبا، ديگر هيچ بانکي حاضر نيست مبادلات پولي را براي اين کشور انجام دهد.

 دفتر حافظ منافع کوبا در واشنگتن نيز با انتشار خبري اعلام کرد بانک "اِم اند تي " که مسئوليت مبادلات بانکي را براي اين دفتر بر عهده دارد، در ماه ژوئيه اعلام کرده است که ديگر به کارکنان سفارت هاي خارجي، خدمات بانکي ارائه نخواهد داد. 

مجري اخبار در شبکه تلويزيون دولتي کوبا اعلام کرد: بانک اِم اند تي، دوازدهم ژوئيه امسال، تصميم خود را به دفتر حافظ منافع کوبا در واشنگتن اطلاع داد که ديگر به کارکنان سفارت‌هاي خارجي خدمات بانکي ارائه نمي‌کند. به کارکنان دفتر حافظ منافع کوبا در واشنگتن و همچنين هيأت نمايندگي دائم اين کشور در سازمان ملل نيز فرصت محدودي داده شد تا همه حساب هايشان را بسته و بانک جديدي را براي امور مالي خود پيدا کنند. 

تصميم اخير کوبا، سياست تعامل مردمي در دولت باراک اوباما را که براي افزايش تماس آمريکا با کوبا اتخاذ شده است، تهديد مي‌کند. اين تصميم همچنين روند سفرها بين کوبا و آمريکا را يک روز مانده به آغاز تعطيلات عيد شکرگزاري، مختل خواهد کرد. 

کوبا روز سه شنبه در بيانيه مطبوعاتي خود ضمن انتقاد از تحريم‌هاي پنجاه ساله آمريکا که مبادلات مالي با اين جزيره را محدود کرده است، اعلام کرد کوبا قادر نيست براي حفظ حساب‌هاي بانکي خود در آمريکا، بانک ديگري بيابد. 

مجري تلويزيون دولتي کوبا نيز اعلام کرد:  به علت محدوديت‌هاي اعمال شده که از سياست امريکا براي محاصره مالي، اقتصادي و بازرگاني عليه کوبا سرچشمه مي‌گيرند و به رغم تلاش‌هاي مکرر صورت گرفته از طريق گفتگو با وزارت امور خارجه آمريکا و بانک هاي مختلف، دفتر حافظ منافع کوبا نتوانسته است بانکي آمريکايي يا بين الملليِ داراي شعب در آمريکا را براي نگهداري از حساب بانکي ديپلمات‌هاي خود بيابد. اين وضعيت به اجراي عادي وظايف دفتر حافظ منابع کوبا و همچنين نمايندگان دائمي اين کشور در سازمان لطمه جدي خواهد زد. 

دولت باراک اوباما کوشيده است بانک امِ اند تي را به حفظ حساب هاي بانکي ديپلمات هاي کوبا، ترغيب کند. اما ظاهراً اِم اندي تي در سالهاي اخير همه حساب هاي ديپلماتيک خود را بسته است و ديگر فقط حساب ديپلمات هاي کوبا باقي مانده بود.
 
کوبا اعلام کرد بدون خدمات بانکداري، ارائه خدماتِ کنسولي تنها در موارد خاص و براي فعاليت هاي بشردوستانه ميسر خواهد بود و اين وضع تا اطلاع ثانوي ادامه خواهد داشت. کوبا همچنين از آمريکا خواست براي ادامه فعاليت ديپلمات هاي کوبايي در اين کشور، به تعهدات ديپلماتيک خود پايبند باشد. 

دولت آمريکا معتقد است تصميم اخير هاوانا با انگيزه هاي سياسي صورت نگرفته است و بانک اِم اند تي نيز به علت نيازهاي بانکي پيچيده کوبا و همچنين مشکلات در زمينه تبادلِ ارز اين کشور، ديگر قادر به نگهداري از حساب هاي بانکي نبوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار