پروفسور "رحمان حسن موسوی" کارشناس اقتصادی بین المللی گفت: تحریم های اقتصادی شورای امنیت عليه ايران که با فشارهای ایالات متحده اعمال شده،شکست خورده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از اسلام تايمز، وی اشاره به اقدام اخير اروپا در لغو تحریم ها علیه تعدادی از بانک های ایرانی، مهمترین دلایل این شکست را تسلیم نشدن ایران در مقابل زورگویی های غرب و مقاومت در مقابل تهدید های آنان دانست. 

موسوی این موضع گیری اتحادیه اروپا را به معنای عقب نشینی اين اتحادیه از ضدیت با جمهوری اسلامی توصیف کرد. 

به گفته وي، تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران به بهانه تداوم پيشرفت برنامه هسته ای این کشور تأثیر چندانی در بخش های اقتصادی ایران نداشته است. 

وي بیان کرد: دلایل زیادی از جمله استحکام اقتصاد ایران که متکی بر توانایی های داخلی است، بر شکست تحریم ها تأثیر داشته است.

موسوی ادامه داد: با وجود برخي تبعات اقتصادی، اما تحریم ها مشکلات بزرگ اقتصادی براي اين کشور ايجاد نکرده است. 

وی افزود: تحريم ها نتوانسته از تمايل ديگر کشورها براي انجام معامله با ايران بکاهد و این شرایط به ایران کمک کرده است که بر صادرات خود بويژه صادرات نفتی بيافزايد. 

موسوی تأکید کرد: بارزترین دلایل شکست تحریم اقتصادی ایران علاوه بر آنچه ذکر شد، تسلیم نشدن ایران در برابر زورگویی های سیاسی غرب و عدم عقب نشینی آنان در تصمیمات اصولی خود است. با توجه به اینکه اروپایی ها آمادگی وارد شدن به مجادلات سیاسی و ماجراجویی های نظامی در خاورمیانه را ندارند و عراق همواره شاهدی بر شکست طرح های آمریکای است، اروپایی ها پی بردند که هزینه هرگونه احتمال ماجراجویی نظامی علیه ایران و عملی کردن و یا حتی فکر کردن به آن ، خارج از توانشان است.  

از این نظر بود که اتحادیه اروپا که کشورهای بزرگی از جمله فرانسه و انگلیس و آلمان عضو آن هستند، تصمیم گرفتند که مسأله هسته ای ایران را به دور از افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی و نظامی حل و فصل کنند. 

موسوی تأکید کرد: اتحادیه اروپا اخیرابا لغو تحريم ها علیه بانک های ایرانی يک گام به جلو نهاد به طوری که دادگاه اتحادیه اروپا که مقر آن در لوکزامبورگ قرار دارد، تحریم های اعمال شده اتحادیه اروپا علیه 7 بانک ایرانی و همچنین مسدود کردن حساب یکی از تاجران ایرانی را لغو و به غیر قانونی بودن این تحریم ها اعتراف کرد.       

پروفسور رحمان موسوی اظهار ادامه داد این تحولات نشان می دهد تحريمها عليه ایران با توجه به توانایی های اقتصاد دانان این کشور قابل دور زدن است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار