روزنامه اينديپندنت نوشت بايد توجه داشت که جنگي رواني در خصوص سوريه در جريان است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه انگليسي در تحليلي به قلم "پاتريک کاکبرن" نوشت: تصاويري که نشان دهنده استفاده از تسليحات شيميايي بر ضد منطقه غوطه در شرق دمشق است، واضح و تکان دهنده است. اما شايد از اين جهت ترديد آميز باشد که ادعاهاي مطرح شده شباهت بسياري به ادعاهايي دارد که درباره وجود تسليحات کشتار جمعي در عراق دوره صدام قبل از تهاجم آمريکا و انگليس در سال 2003 به آن کشور مطرح شد. 

همانطور که مخالفان صدام تامين کننده اکثر شواهد درباره تسليحات کشتار جمعي بودند، جناح مخالف سوريه از هر انگيزه اي برخوردار است که دولت سوريه را مسئول بکارگيري تسليحات شيميايي نشان دهد تا به مداخله خارجي در اين کشور بيانجامد. 

اين حقيقت آشکار است که  براي دولت سوريه کاربرد تسليحات شيميايي بيشتر به زيان منافع خودشان است. تصور هر دليل مجاب کننده اي در توجيه علت  توسل آنها به چنين کاري دشوار است. 

مشکل اين است که شواهد موجود درباره استفاده ارتش سوريه از تسليحات شيميايي تاکنون دست دوم بوده و از يک منبع بي طرف بدست نيامده است.

در ماه ژوئن آمريکا گفت شواهد مطمئني درباره استفاده دولت سوريه از تسليحات شيميايي دارد و بنابراين به شورشيان کمک خواهد کرد. کارشناسان تسليحات شيميايي انتظار داشتند آمريکا در تلاش براي اثبات درست بودن نتيجه گيري هايش با صراحت  منشاء مواد آزمايش شده و نحوه رسيدن آنها به آزمايشگاههاي آمريکا را تشريح کند. آنها همچنين خواهان اعلام جزئيات مربوط به آزمايش آن مواد بودند اما چيز زيادي منتشر نشد.

مشکل اين است که مي توان با آنها چيزي را ثابت کرد؟ جنگ تبليغاتي از طريق يوتيوب يک جبهه مهم در جنگ داخلي سوريه است. گروههاي مخالف فيلم هايي را به کار ميگيرند که هيچ اطميناني درباره صحت و سقم آنها وجود ندارد.

بعيد است محکوميت هاي خشمگينانه و درخواست آمريکا و انگليس براي تحقيق نتيجه چنداني داشته باشد چون اظهارات مشابهي که درباره تسليحات کشتار جمعي در عراق مطرح شده بود، هنوز در اذهان است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار