جان بولتون می گوید مواضع تل آویو و فلسطینیان امروز دورتر از هر زمان دیگر است و با این شرایط تحقق صلح بین دو طرف ضعیف تر از همیشه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه فاکس نیوز ؛ جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل درباره ناآرامی های مصر و سوریه و تاثیر آن در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان گفت:«من چندان به اینکه این روند بر این مذاکرات تاثیر مثبت داشته باشد، خوشبین نیستم. مذاکرات اخیر در واشنگتن عمدتا بر مسائل لجستیکی متمرکز بود و اینکه ما در نه ماه آینده چه انتظاراتی باید داشته باشیم اما واقعیت این است که موضع اساسی اسرائیل و فلسطینیان بسیار دور از هم است و حتی می توان گفت آنها در مقایسه با مذاکرات قبلی فاصله بیشتری از یکدیگر دارند. 

هیچ چیز تغییر نکرده است که بتواند مبنا را امیدوارکننده تر کند. یکی از موانع عمده در طرف فلسطینی است و آن حضور حماس در غزه است که بسیار موضع خصمانه ای به تشکیلات خودگردان دارد که در این مذاکرات شرکت دارد. این تشکیلات واقعا نمی تواند حماس را به آنچه در این مذاکرات می گوید، متعهد سازد. این مشکلی اساسی در راه یک راه حل بلندمدت و پایدار است.نتانیاهو تحت فشار آمریکا شماری از زندانیان فلسطینی را آزاد کرده است اما این اقدام آثار منفی خواهد داشت. تاثیر منفی آن این است که موجب کاهش محبوبیت او در داخل اسرائیل می شود و قدرت عمل او را در مسائل دیگر محدود می کند».

جان بولتون درباره اظهار نظر سفیر آمریکا در اسرائیل که صلح را امکان پذیر خواند، گفت:«بله زیرا این مسئله اساسا به توانمندی ها یا ناتوانی های دیپلمات های آمریکایی ارتباط ندارد. این یک واقعیت ژئواستراتژیک است که اسرائیل و فلسطینیان با آن رو به رو هستند. حتی آشوب های خاورمیانه که شما از آن به عنوان فراهم کننده فرصت بیشتر برای صلح سخن گفتید، عملا تاثیر معکوس دارد و موجب می شود کسی به این مذاکرات توجه نداشته باشد.

در این میان این اسرائیل است که با مخاطرات بیشتری از جمله از طرف برنامه تسلیحات هسته ای ایران مواجه است. اکنون زمانی است که ایران می تواندهمچنان به تجهیز حماس و تقویت آن به عنوان تهدیدی در برابر اسرائیل بپردازد تا در صورت حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران از آن استفاده کند.

واقعیت این است که اسرائیل اساسا نمی تواند موازنه راهبردی را در منطقه تغییر دهد؛ سوریه همچنان درگیر جنگ داخلی است؛ مصر هم درگیر مشکلات عمیق است؛ در لیبی نیز ما انسجام کافی نمی بینیم و این در حالی است که ایران روز به روز به سلاح هسته ای نزدیک تر می شود.

برچسب ها: بولتون ، خاورمیانه ، صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار