تل آويو به تلاش هاي خود براي پاکسازي قومي منطقه نقب شدت بخشيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني ريل نيوز، حدود دويست هزار بدوي در جنوب اسرائيل زندگي مي کنند. حدود نيمي از آنها در روستاهايي که به رسميت شناخته نمي شوند، زندگي مي کنند. بيشتر اين روستاها حتي پيش از تشکيل اسرائيل وجود داشته اند. اما مسئولان اسرائيلي ساکنان اين روستاها را مهاجم خطاب مي کنند. ساکنان اين روستاها بدوي هايي هستند که شهروندي اسرائيل را دارند و حتي برخي داوطلبانه به ارتش اسرائيل خدمت کرده اند. دولت اسرائيل از وصل کردن اين روستاها به شبکه برق سراسري، به شبکه آبرساني و جاده ها و راه هاي اصلي خودداري مي کند و آنها را از داشتن مدرسه و کلينک محروم گذاشته است. در مقابل در بيست و چهارم ژوئن کنست اسرائيل به تخريب اين روستاها و توقيف اين اراضي راي داد. بين 30 تا 40 هزار عرب بدوي به اين ترتيب خانه هاي خود را از دست مي دهند. اين افراد در مقابل خسارت محدودي براي از دست دادن اراضي خود دريافت مي کنند.

دکتر تابت ابوراس مدير مرکز عدالت در نقب مي گويد: در اين تصميم پارلمان اسرائيل بين عرب ها و يهوديان ساکن نقب تبعيض قائل شده است. يهوديان گزينه هاي مختلفي دارند. آنها مي توانند در شهرهاي مختلف يا حتي مزارع شخصي ديگري اقامت گزينند اما ساکنان عرب از چنين گزينه هايي برخوردار نيستند.

خانه يهودي که يک حزب راست گراي افراطي است در آخرين لحظه اين تصميم را با اضافه کردن يک بند سخت تر کرد. اين حزب اعلام کرد بدوي ها زمان محدودي براي دريافت خسارت خود دارند و اگر در مدت مقرر چنين اقدامي را انجام ندهند، حق خود را براي دريافت هر گونه خسارتي از دست مي دهند. اسرائيل با بدوي ها درباره اين طرح هيچ مشورتي نداشته است و آنها را در شرايطي قرار داده است که راهي به جز دريافت فوري خسارت و صرف نظر کردن از  اراضي خود نداشته باشند. و پذيرفتن خسارت به معناي پذيرفتن اين طرح تلقي خواهد شد.

دکتر عواد ابو فريه سخنگوي کميته العراقيب مي گويد:ما به اين برنامه دولت نه مي گوييم.ما به تخريب خانه ها و ريشه کن کردن درختان نه مي گوييم. اين روستاها بايد فورا به رسميت شناخته شوند و ما به اين طرح نژادپرستانه نه مي گوييم. شما نمي توانيد بدوي ها را مجبور کنيد در شهرها زندگي کنند و هيچ گزينه ديگري نداشته باشند. يهوديان بدوي مي توانند بين زندگي در اراضي کشاورزي، اراضي روستايي ديگر و شهرها انتخاب کنند. اين عادلانه نيست که براي گردآوري بدوي ها در شهرک هاي نامناسبي چون رهات تلاش شود. چهل هزار نفر مجبور به ترک خانه هاي خود مي شوند.

اين برنامه دولت اسرائيل مرحله ديگري از پاکسازي قومي منطقه در نقب است.  اين برنامه در اسرائيل با عنوان يهودي سازي نقب شناخته مي شود. در سال هاي هزار و نهصد و چهل و هشت و هزار و نهصد و پنجاه و يک، ارتش اسرائيل هزاران نفر از ساکنان نقب را مجبور به ترک خانه هاي خود کرد. در سال هزار و نهصد و نود ويک دولت اسرائيل برنامه اي را اجرا کرد که بر اساس آن به زمين داراني که بدوي ها را از اراضي خود اخراج مي کردند، کمک مالي مي کرد. از آنجائيکه اين بدوي ها به هيچ وجه مجوز ساختن مسکن دريافت نمي کنند، چاره اي جز ساخت غيرقانوني خانه ندارند و اکنون مبارزه جدي براي تخريب خانه هايي که بدوي ها بدون داشتن مجوز ساخته اند، آغاز شده است. در سال دو هزار و پنج، درباره بيش از سي و پنج هزار واحد مسکوني دستور تخريب صادر شد. در سال 2011 نيز بيش از هزار واحد مسکوني تخريب شد.

دولت و رسانه هاي اسرائيل به تبليغ عليه بدوي ها شدت بخشيده و آن  را مجرم جلوه مي دهند.




برچسب ها: اخراج ، عرب ، نقب ، پارلمان ، کنست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار