هزاران نفر از طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر مقابل محل بازداشت وی در شهر قاهره تظاهرات کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهرکنندگان مقابل پادگان های گارد جمهوری ، جایی که سه نفر روز جمعه کشته شدند ، فریاد می زدند :« مرسی ، مرسی ، خدا بزرگ است »‌. سربازان و نیروهای پلیس نیز از پشت سیم خاردار نظاره گر این صحنه بودند.

هنیم احمد علی الساوی 55 ساله گفت :« ما تا زمانی که مرسی به سمت خود بازنگردد از این اعتراض ها دست نخواهیم کشید . ما آماده شهادت هستیم . این یک کودتا علیه دموکراسی بود.»
مرسی روز چهارشنبه درپی اقدام ارتش مصر سرنگون شد . مرسی و طرفداران وی این اقدام را کودتای نظامی نامیدند اما ارتش چنین چیزی را رد کرده است .

سرنگونی مرسی با شادی بسیاری از مردم مصر روبرو شد . ازسوی دیگر اسلامگرایان از این مسئله خشمگین شدند و روز جمعه اعتراض هایی را برگزار کردند . در درگیری بین طرفداران و مخالفان مرسی بیش از 30 نفر کشته و 1400 نفر نیز زخمی شدند.

خشونت ها در مصر که پرجمعیت ترین کشور جهان عرب به شمار می رود درگیری های خیابانی بین گروه های رقیب را در مرکز قاهره و بسیاری از شهرهای این کشور درپی داشته و تاکیدی بر تلاش برای حل سیاسی سریع و فراگیر بحران در مصر است.

« بن بست سیاسی »

مقامات انتقالی مصر قصد داشتند محمد البرادعی از سیاستمداران لیبرال و از رهبران تظاهرکنندگان مخالف مرسی را به عنوان نخست وزیر منصوب کنند اما مخالفت یک حزب اسلامگرای تندرو با این مسئله باعث شد تا این روند با تردیدهایی روبرو شود .

برخی منابع و رسانه های دولتی روز شنبه معرفی البرادعی را برای تصدی سمت نخست وزیری مصر تاکید کردند اما کمی پیش از نیمه شب سخنگوی رئیس جمهور موقت مصر در مصاحبه با خبرنگاران گفت نخست وزیر هنوز تعیین نشده است .

این عقب گرد ناگهانی درپی مخالفت حزب اسلامگرای تندرو النور که پس از اخوان المسلمین دومین نیروی اسلامگرای بزرگ در مصر به شمار می رود صورت گرفت و نشان دهنده چالشی است که نیروهای ارتش در دستیابی به اجماع میان لیبرال ها و محافظه کاران در این خصوص با آن روبرو هستند که چه کسی باید مصر را اداره کند.

سخنگوی عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر در مصاحبه با خبرنگاران افزود :« ما دست خودمان را به سوی همه دراز می کنیم . همه بخشی از این ملت هستند . اخوان المسلمین فرصت های فراوانی برای شرکت در هر انتخاباتی ازجمله انتخابات ریاست جهموری آینده دارد . »

دقایقی پس از این اظهارات وی ، رسانه های دولتی مصر اعلام کردند دادستان عمومی مصر دستور داده است چهار نفر از رهبران اخوان المسلمین که این هفته به اتهام تحریک به خشونت علیه تظاهرکنندگان بازداشت شده بودند ، پانزده روز دیگر در بازداشت بمانند.

اخوان المسلمین اعلام کرده است هیچ کاری با برنامه های ارتش برای یک دولت موقت جدید ندارد و خواستار بازگشت مرسی به سمت خود است . اخوان المسلمین همچنین اعلام کرده است تا زمان بازگشت مرسی به سمت خود ، به اعتراض ها ادامه خواهد داد .

حزب النور که با برنامه انتقالی تحت حمایت ارتش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید موافقت کرده بود ، از این روند خارج شد . خارج شدن النور از این روند باعث خواهد شد تا برنامه های ارتش از حمایت اسلامگرایان محروم بماند.

پس از کنار کشیدن حزب النور ، عدلی منصور نیز معرفی نخست وزیر جدید مصر را به تعویق انداخت.

دهها هزار نفر از طرفداران مرسی روز جمعه در اعتراض به سرنگونی وی در یک کودتای نظامی تحت حمایت مردم تظاهرات برپا کردند .

مداخله ارتش مصر با حمایت میلیون ها نفر از مردم این کشور ازجمله رهبران لیبرال و شخصیت های مذهبی روبرو شد که خواستار برگزاری انتخاباتی جدید در چارچوب قوانینی اصلاح شده بودند.

اعتراض هایی که باعث مداخله ارتش مصر و سرنگونی مرسی شد نشات گرفته از مخالفان لیبرال بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در برابر اسلامگرایان با شکست روبرو شدند. کوتاهی مرسی در عمل کردن به وعده های خود درخصوص بهبود اوضاع اقتصادی کشور باعث شد تا خشم رهبران لیبرال از وی افزایش یابد.
برچسب ها: مصر ، مرسی ، قاهره ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار