نوجوانان افرادي هستند كه با تغذيه متفاوتشان بايد به رشد كافي برسند كه اندازه آن در هرم غذايي مشخص شده است.

غلامرضا خاتمي، متخصص گوارش و تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سرعت رشد در نوجوانان بالاست و دوره بلوغ در اين سن صورت مي گيرد و در تغذيه و رفتارشان تغييري ايجاد مي شود.

وي عنوان كرد: همچنين اين افراد در اين سن علاوه بر تغييرات فعاليت بالايي دارند كه در صورت نداشتن اين فعاليت با وزن زياد و اضافه دچار مي شوند .

وي تصريح كرد: آموزش تغذيه اي در همه ابعاد رژيم غذايي در اين سن مهم است و براي پيشگيري از سوء تغذيه و اختلالات تغذيه اي بايد از اين اصول تغذيه اي پيروي كنند.

 وي عنوان كرد: در اين سن بايد كلسيم مصرفي روزانه افزايش يابد زيرا عضلات اين افراد در حال افزايش حجم است همچنين افزايش پروتئين و آهن مصرفي لازم است.

وي خاطر نشان كرد: به اندازه 9 تا 11 واحد نان و غلات، 3واحد شير، 3،4 واحد ميوه جات، 3،4 واحد سبزيجات و 2،3 واحد گوشت و جانشين در نوجوانان لازم است و براي هر كيلو وزنشان مصرف غذايشان بايد حساب شده باشد.

وي افزود: برنامه غذايي نوجوانان بايد تركيبات مختلفي داشته باشد و از 3 وعده غذايي كامل با تاكيد به مصرف صبحانه و 2 ميان وعده باشد و از مصرف مدام فست فود ، شكلات و مواد غذايي حاوي چربي بالا با ارزش غذايي پرهيز كنند، همچنين توصيه مي شود از روغن هاي نباتي گياهي استفاده كنند./ح
برچسب ها: تغدیه ، نوجوان ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار