مقامات مصر چهارشنبه از احتمال توسل به گزينه نظامي بر ضد ساخت سد النهضه اتيوپي براي مقابله با آنچه که تهديد بر ضد امنيت آبي کشورشان مي دانند، سخن گفتند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، ايمن علي مشاور محمد مرسي رئيس جمهور مصر چهارشنبه اعلام کرد : همه گزينه ها براي تعامل با مسئله سد النهضه که اتيوپي قصد دارد آن را احداث کند مطرح است.
وي در اظهاراتي که از خبرگزاري دولتي مصر منتشر شد گفت : همه گزينه ها در اين خصوص مطرح است و مصر بايد منافع آبي خود را تضمين و از آن حمايت کند. 
وي تاکيد کرد : مصر تمايل دارد با برگزاري مذاکرات منافع مشترک همه کشورهاي حوزه نيل محقق شود اما پيش از شروع ساخت اين سد در اتيوپي بايد مطالعات در اين خصوص تکميل شود و مصر نيز بايد بر مراحل ساخت و راه اندازي آن نظارت داشته باشد اما اين به آن معنا نيست که ما بدون دريافت تضمينهايي در خصوص آسيب نرسيدن به مصر با آن موافقيم.
 ايمن علي به خبرنگاران گفت : مصر همانند ديگر ملتها حق دارد از منافع خود دفاع کند.
باکينام الشرقاوي معاون رئيس جمهور مصر در امور سياسي نيز در اين نشست گفت : مصر از اتيوپي خواهد خواست ساخت سد النهضه را تا حصول اطمينان از اينکه تهديدي براي امنيت آبي ما به شمار نمي آيد متوقف کند.
الشرقاوي تاکيد کرد : درخواست براي توقف ساخت اين سد که بر نيل آبي ساخته مي شود اقدام اوليه ماست.
اتيوپي هفته گذشته ساخت يک سد بر رود نيل را که هزينه آن به چهار ميليارد و 200 ميليون دلار مي رسد با هدف توليد برق آغاز کرد.  
پيش بيني مي شود نخستين مراحل ساخت اين سد پس از سه سال به پايان برسد و ظرفيت توليد 700 مگاوات برق را داشته باشد و در صورت تکميل اين رقم به شش هزار مگاوات برسد.  
وزير آب و انرژي اتيوپي اعلام کرده است ساخت اين سد تاثيري بر سطح آب اين رود نخواهد داشت.  مرسي نيز اتحاد ملي براي مقابله با خطر سد اتيوپي را خواستار شده بود.  
وزارت امور خارجه آمريکا نيز از مصر و اتيوپي همکاري براي حل اين بحران را خواستار شد.  
وزارت امور خارجه آمريکا چهارشنبه در بيانيه اي اعلام کرد :« مصر و اتيوپي همکاري خوبي درباره اين سد انجام دادند و مذاکرات آنها مي تواند آسيبهاي احتمالي ناشي از ساخت اين سد را از بين ببرد.
در اين بيانيه آمده است : ما از هر دو کشور مي خواهيم به همکاري سازنده خود براي جلوگيري از پيامدهاي ساخت اين سد ادامه دهند.








برچسب ها: بین الملل ، مصر ، اتیوپی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار