به گفته یک کارشناس آمریکایی، واشنگتن با ابزار‌هایی که در اختیار دارد یک انقلاب رنگی را در گرجستان سازماندهی می‌کند.

کنستانتین بلوخین، دانشمند علوم سیاسی مرکز مطالعات امنیتی در گفتگو با ایزوستیا گفت که آمریکا به دنبال ایجاد انقلاب رنگی در گرجستان است و سازماندهی آن را آغاز کرده است.

به گفته او، مقامات آمریکایی از چندین ابزار اساسی برای آماده‌سازی «انقلاب‌های رنگی» در گرجستان استفاده می‌کنند و با بهره گیری از کمک‌کنندگان مالی، رژیم‌های تا حدی توتالیتر را سرکار می‌آوردند.

بلوخین تصریح کرد که ایالات متحده در سازماندهی کودتا‌ها در سراسر جهان به سطح هنر خاصی رسیده است به گونه‌ای که ابزار‌های اصلی برای آماده سازی انقلاب‌های رنگی در اواسط دهه ۷۰ در ایالات متحده ایجاد شد.

روز گذشته، اطلاعات خارجی روسیه تایید کرد که آمریکایی‌ها از پیشرفت اوضاع در گرجستان در آستانه انتخابات پارلمانی در ۲۶ اکتبر به شدت ناراضی هستند و برای یک انقلاب رنگی در این کشور آماده می‌شوند. سرویس اطلاعات خارجی (SVR) فدراسیون روسیه همچنین گفته است «داده‌هایی» دریافت کرده است که نشان می‌دهد ایالات متحده به دنبال «تغییر قدرت در گرجستان» است.

چندی قبل، پاول هرچینسکی، سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان، اعلام کرد که سران اتحادیه اروپا روند الحاق گرجستان به اروپا را در نشست شورای اروپا در ۲۷ ژوئن به حالت تعلیق درآورند. 

در ماه مه، پارلمان گرجستان قانون جدیدی را برای «عوامل خارجی» تصویب کرد که باعث اعتراضات گسترده علیه دولت شد و تفلیس را در تقابل با واشنگتن و کشور‌های اروپایی قرار داد. به ادعای مقامات غربی این قانون باعث «پسرفت دموکراتیک» در این کشور حوزه قفقاز خواهد شد. طبق لایحه بحث‌برانگیز موسوم به «عوامل خارجی»، سازمان‌های غیردولتی در این کشور که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار