مشاور امنیت ملی آمریکا امروز وارد چین شد تا در مورد روابط دو کشور که بسیار متشنج شده است، گفتگو کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه وارد چین شد تا در مورد روابط دو کشور که در دوره بایدن به شدت مورد تنش قرار گرفته بود گفتگو کند. این گفتگو تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.
 
براساس گزارش آر تی، آسوشیتدپرس گفت که هدف از سفر سالیوان محدود است، یعنی ادامه ارتباطات در رابطه‌ای که برای مدت طولانی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ فروپاشیده است و انتظار نمی‌رود که این دیدار داده‌های مهم و جدیدی را تولید کند، اگرچه ملاقات‌های سالیوان ممکن است منجر به ایجاد یک پایه و اساس نشست نهایی احتمالی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین قبل از خروج جو بایدن، همتای آمریکایی او از کاخ سفید در ژانویه آینده شود.
 
سالیوان قرار است با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین که همچنین مدیر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور نیز است، گفتگو کند. روابط سرد پکن-واشنگتن پس از آن که نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان و یکی از اعضای ارشد فعلی کنگره آمریکا، در آگوست ۲۰۲۲ از تایوان بازدید کرد، وارد انجماد عمیق شد.
 
امید‌ها برای احیای روابط در فوریه ۲۰۲۲ زمانی که یک بالون جاسوسی چینی قبل از سرنگونی توسط ارتش آمریکا به حریم هوایی این کشور وارد شود، از بین رفت. با این وجود در جریان دیدار سالیوان و وانگ در وین در ماه می ۲۰۲۳، دو کشور روند حساسی را برای بازگرداندن روابط خود به مسیر اصلی آغاز کردند.
 
وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه دو طرف در حال گفتگو در مورد آب و هوا و سایر موضوعات هستند، گفت که روابط با آمریکا هنوز در یک مقطع حساس است، اما  واشنگتن را به ادامه محدود کردن و سرکوب چین متهم کرد.
 
مترجم: مینا عظیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار