انتخاب نوع مواد غذايي در برنامه روزانه سالمندان از اهميت خاصي برخوردار است، زيرا در سنين سالمندي بسياري از ارگان هاي بدن به ويژه سيستم گوارشي حساسيت بالايي دارد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، شهلا جودت كارشناس تغذيه در اين باره مي گويد : سالمندان بايد از مصرف مواد غذايي چرب و سرخ شده پرهيز كنند و براي تامين چربي بدن، روزانه يك قاشق سوپ خوري روغن گياهي نظير روغن زيتون همراه با غذا مصرف كنند.

«شهلا جودت » مي افزايد : طبخ غذاي سالمندان بايد به شكل آب پز، بخارپز، كباب شده يا تنوري باشد كه سالم تر و بي ضررتر است.

وي تصريح مي كند : سالمنداني كه مشكلات دنداني دارند و قادر به جويدن نيستند بايد غذاها را به شكل چرخ كرده و يا از صافي رد شده به شكل پوره و نرم شده مصرف كنند و از مصرف مواد غذايي سفت و سخت كه بلع و هضم را مشكل مي كند، اجتناب ورزند.

وي تأكيد مي كند : سالمندان بايد از مصرف سس هاي سنگين براي سالاد و سبزيجات خودداري و آبليمو و روغن زيتون و سبزي هاي معطر را جايگزين آن كنند.

وي نسبت به مصرف كله پاچه، مغز و قلوه كه حاوي مقادير بالاي چربي است، براي اين گروه سني هشدار مي دهد و خاطر نشان مي كند : مصرف سبزيجات خام و پخته، ميوه هاي تازه، جوانه گندم، ماش و عدس، پرهيز از مصرف روغن هاي حيواني و نباتي، به حداقل رساندن مصرف سوسيس، كالباس و همبرگر و غذاهاي آماده و تحرك روزانه در حفظ سلامت سالمندان تاثير به سزايي دارد.

برچسب ها: تغذیه ، سالمند ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار