تحليلگر مسائل ايران و خاورميانه در مقاله جديدي تحت عنوان "عربستان سعودي، قطر کارشکنان اصلي روند صلح در سوريه" با اشاره به نقش مخرب عربستان سعودي و قطر در بحران سوريه اشاره مي کند که اين دولتها از پيشرفت مذاکرات صلح در مورد بحران سوريه نگران هستند و در اين مسير کارشکني مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  آسيا تايمز، "کاوه افراسيابي" با اشاره به تلاش هاي سازمان ملل متحد در برقراري صلح در سوريه و کارشکني دولتهاي عربستان سعودي و قطر در اين مسير مي افزايد "استفاده از روند صلح چند سطحي توسط سازمان ملل متحد در جريان منازعات مختلف امري مرسوم بوده است. از زمان تاسيس سازمان ملل متحد نيز اين نهاد بين المللي بارها از اين روند استفاده کرده است. کنفرانس بين المللي اي نيز قرار است تا با حضور مقامات دولت سوريه و نمايندگان معارضين سوري برگزار شود. "اخضر ابراهيمي" فرستاده ويژه امور سوريه از سوي سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در اين باره خاطر نشان ساخته است که برگزاري کنفرانس مذکور خبر خوبي است با اين حال وي چندان ابراز تمايلي نسبت به قطعنامه آماده شده در مورد سوريه که از سوي دولتهاي عربستان سعودي و قطر مورد حمايت قرار مي گيرد نکرده است. چرا ابراهيمي در اين مورد بي تمايل بوده است؟ پاسخ ساده است. اين قطعنامه در درون خود تناقض هاي زيادي دارد. از سويي دولت سوريه را متهم به استفاده از سلاح شيميايي مي کند و اين در حاليست که کميته تحقيق سازمان ملل متحد اخيرا اظهار داشت که احتمالا تروريست هاي سوري از چنين سلاح هايي استفاده کرده اند و نه دولت سوريه و از سوي ديگر قطعنامه مذکور راه را براي اعطاي کرسي به نمايندگان معارضين سوري در سازمان ملل متحد که مورد حمايت کشورهاي غربي هستند هموار مي سازد." 
نويسنده با اشاره به ماهيت رياکارانه قطعنامه تهيه شده از سوي قدرتهاي غربي و قدرت هاي منطقه اي عربي از جمله عربستان سعودي و قطر در مورد سوريه مي افزايد "در قطعنامه صادر شده پيرامون بحران سوريه که در تاريخ 15 مي ارايه خواهد شد آمده است که حل بحران در سوريه مي بايستي از طريق مسالمت آميز انجام شود. در اين ميان دولت سوريه موضع گيري مثبتي داشته است در حاليکه معارضين سوري اظهار داشته اند که تصميم دارند اين طرح را تحريم نمايند و در آن شرکت نکنند. اما در ادامه تهيه کنندگان اين قطعنامه پاراگرافي را آورده اند که رياکارانه است و مي افزايد "اين قطعنامه از ائتلاف ملي سوريه (تشکل معارضين سوري) که متشکل از نيروهاي مخالف دولت سوريه است و در تاريخ 11 نوامبر سال 2012 ميلادي در دوحه پايتخت قطر تشکيل شد حمايت مي کند و اين گروه را نيروي اصلي در حل بحران سوريه مي داند." در اين طرح واژه " گذار سياسي" بگونه اي رياکارانه بکار برده شده است و تاکيد بر مسئله کناره گيري "بشار اسد" رييس جمهور سوريه از قدرت نشان مي دهد که ماهيت واقعي قطعنامه چيست." 
نويسنده در ادامه به موضع منفي جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي ديگر در مورد اين قطعنامه عربي – غربي پيرامون بحران سوريه مي پردازد و مي افزايد "با اين حال همانگونه که انتظار مي رفت دولت سوريه، جمهوري اسلامي ايران و ساير کشورها به اين قطعنامه راي منفي داده اند همانگونه که سال گذشته نيز چنين موضعي را اتخاذ نمودند.با اين حال بايستي اين پرسش را مطرح ساخت که دولتهاي عربستان سعودي و قطر به چه دليل موافق صدور قطعنامه هستند و اين اتهام را وارد ساخته اند که دولت سوريه از سلاح شيميايي استفاده کرده اند. اين پرسش از آن رو اهميت دارد که تروريست هاي سوري در ماههاي اخير شکست هاي سنگيني را متحمل شده اند و شرايط امروز سوريه به نفع دولت است." 
نويسنده در ادامه اشاره مي کند که عربستان سعودي و قطر نگران اين موضوع هستند که "بشار اسد" رييس جمهور سوريه در قدرت باقي بماند و در اين باره مي نويسد "هراس واقعي عربستان سعودي و قطر از آن است کا کاخ سفيد موضعش در مورد سوريه را تغيير دهد و از شرطي که به منظور لزوم کناره گيري اسد از قدرت قرار داده است عقب نشيني کند و در جهت مذاکره با دولت سوريه حرکت نمايد. اين گزينه اي است که سعودي ها و قطري ها بشدت از آن دوري مي ورزند و از اجرايش هراس دارند." 
افراسيابي با ابراز خوشبيني در مورد راهکار سياسي به منظور حل بحران سوريه مي افزايد "لازم به گفتن نيست که تعادل نيروهاي دخيل در بحران سوريه مي تواند در اين زمينه تاثيرگذار باشد. در اين ميان سازمان ملل متحد نيز نقشي کليدي دارد. در روند بحران سوريه شاهديم که تغيير جهت دولت و معارضين سوري بسوي گفتگوي سياسي بيش از گذشته شده است و همين امر سبب شده تا سازمان ملل متحد به فکر طرح مسئله "گذار سياسي" در سوريه بيفتد. بشار اسد به مدت دو سال با اقدامات تروريستي تروريست هاي سوري مواجه بوده است و اکنون درصدد تلاشي به منظور برقراري صلح است. با اين حال اين تلاش مي بايستي با تمرکز بر آتش بس انجام شود. همچنين انتقال قدرت در سوريه مي بايستي از طريق برگزاري همه پرسي و با شرکت مردم سوريه تحت نظارت ناظران بين المللي انجام شود. هرگونه مذاکره اي به منظور انتقال قدرت در سوريه بدون حضور "بشار اسد" رييس جمهور سوريه و نمايندگان دولت آن کشور بيهوده و محکوم به شکست است." 
نويسنده در ادامه با اشاره به تاثير و نفوذ دولتهاي عربستان سعودي و قطر در قطعنامه تهيه شده مي افزايد "در قطعنامه تهيه شده از سوي سازمان ملل متحد آمده است که دولت سوريه مي بايستي از استفاده از سلاح هاي شيميايي و يا بيولوژيکي خودداري ورزد. اين در حاليست که بازرسان سازمان ملل متحد اظهار داشته اند که به احتمال زياد اين تروريست هاي سوري بوده اند که از سلاح هاي شيميايي استفاده کرده اند." 










اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار