"جاستينا پولاك" در مقاله تحليلي جديد خود تحت عنوان "موضع قدرتهاي غربي نسبت به ايران نرمتر شده است" با اذعان به مثبت بودن دور جديد مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 در آلماتي قزاقستان معترف است كه غربي از مواضع قبلي خود عقب نشيني كرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "کريستين ساينس مانيتور " ؛ نويسنده "كريستين ساينس مانيتور" با اشاره به مذاكرات موفق هسته اي كشورمان با قدرتهاي جهاني در آلماتي مي نويسد "اين مذاكرات براي قدرتهاي غربي بسيار حياتي بود. آنان مي خواهند با برگزاري چنين مذاكراتي از نگراني هاي خود بكاهند و ابهامات را رفع نمايند. مذاكرات در شهر آلماتي قزاقستان و طي دو روز در روزهاي 27-26 فوريه برگزار شد.

آخرين دور مذاكرات هشت ماه گذشته بود. آمريكا، چين، فرانسه، روسيه، انگليس و آلمان در اين دور از مذاكرات به ايران پيشنهاداتي در مورد كاهش تحريم هاي ضد ايراني تحميل شده ارائه دادند."

نويسنده مطلب در ادامه مي افزايد :"قدرتهاي جهاني تلاش كردند كه پيشنهادات مناسب تري را به ايران ارائه كردند. به نظر مي رسد كه موضع كشورهاي غربي در قبال برنامه هسته اي ايران ملايم تر از گذشته شده است. "سعيد جليلي" مذاكره كننده ارشد هسته اي جمهوري اسلامي ايران را نيز پس از اين دور مذاكرات اظهار نسبت به "نزديك شدن ديدگاه هاي دو طرف به يكديگر" اظهار اميدواري نمود و در مجموع مذاكرات را مثبت ارزيابي كرد . وي همچنين اين دور از مذاكرات را "نقطه عطفي" در تاريخ مذاكرات فيمابين قلمداد كرد. در پاريس نيز "جان كري" وزير امور خارجه آمريكا دور جديد مذاكران ايران و قدرتهاي جهاني را "مفيد" ارزيابي كرد."

نويسنده مقاله به نقل از يكي از كارشناسان مسائل ايران مي افزايد:"دينا اسفندياري" از كارشناسان مسائل ايران در نهاد مطالعات بين المللي تحقيقات استراتژيك در مورد دور جديد مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني معتقد است كه "هر كسي كه مذاكرات را دنبال كرده باشد اذعان مي كند كه موضع ايران مثبت بوده و آن كشور پيروز اصلي اين دور از مذاكرات بوده است."

تحليلگر "كريستين ساينس مانيتور" در ادامه مي افزايد "دو طرف موافقت كرده اند كه نشست در سطح كارشناسي را در تاريخ 18 مارس در استانبول برگزار كنند و همچنين ادامه اين دور از مذاكرات اصلي را در آلماتي در تاريخ 6-5 آوريل برگزار نمايند."

نويسنده در ادامه به موضع كارشكنانه رژيم صهيونيستي در روند مذاكرات ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 اشاره مي كند و مي افزايد : "رژيم صهيونيستي همواره ادعاهايي را در مورد برنامه هسته اي ايران مطرح كرده است و ايران نيز همواره آنها را رد كرده است.

 "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي مدعي شده كه تحريم هاي اقتصادي و مذاكره پاسخگو نخواهند بود و دائما قدرتهاي غربي را تشويق به اقدامي نظامي عليه ايران مي كند. در سوي ديگر قدرتهاي غربي نيز پيشنهاد كاهش تحريم هاي وضع شده عليه معامله طلا و نفت را به ايران ارائه داده اند اما جزئيات در مورد آن منتشر نشده است. از سوي ديگر ايران نيز بر حق خود براي غني سازي اورانيوم تاكيد كرده است."



برچسب ها: برنامه ، ایران ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار