یک عضو هیئت علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه معتقد است، لهجه و گویش مادری نه تنها در تضاد با فرهنگ و زبان ملی نیست، بلکه می تواند مکمل آن باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

غلامرضا سالمیان به مناسبت روز جهانی زبان مادری ، زبان مادری را بخش عمده فرهنگ و هویت هر شخص دانست وگفت :اگرچه هر فرد باید فارغ از دین و نژاد خود در پاس داشت زبان و فرهنگ پارسی کوشا باشد، اما برای اعتلای زبان مادری خود نیز باید تلاش کند.

به گفته وی  زبان مادری هرگز با زبان رسمی و ملی در تضاد نیست و حتی گاهی در واژه گزینی ها از کلمات بومی و محلی هم استفاده می شود.

سالمیان زبان و فرهنگ مادری را به مثابه ریشه هر فرد دانست و افزود: تنها افرادی می توانند تحول و پویایی داشته باشند که ریشه های خود را حفظ کنند.

وی با رد این موضوع که گرایش به سمت زبان های مادری می تواند به گویش رسمی و معیار آسیب برساند، عنوان کرد : تجربه کشورهایی که صاحب تنوع های گویشی هستند نشان می دهد این گویش ها می تواند مکمل زبان رسمی و ملی باشد..

سالمیان معتقد است، زبان رسمی و ملی می تواند واسط بین گویش های مختلف باشد و در عین حالی که در مدارس، دانشگاه ها و ادارت از زبان رسمی استفاده می شود، باید گویش های بومی نیز حفظ شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید بگونه ای عمل شود که نتیجه این طرح مثبت باشد، در غیر این صورت منجر به لطمه خوردن فرهنگ و زبان رسمی می شود./س
برچسب ها: کرمانشاه ، زبان ، مادری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.