وزير فرهنگ سوريه اعلام کرد دست کم هجده قطعه آثار باستاني متعلق به عصر اوديسه در شمال اين کشور که صحنه درگيري است، ربوده شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ وي اطمينان داد اموال موزه هاي سوريه در مکان امني قرار دارد. لبانة مشوح وزير فرهنگ سوريه در گفتگو با نشريه دولتي تشرين گفت: اشياء باستاني مسروقه، به صورت غيرقانوني از يک مرکز باستاني در شمال شرق سوريه خارج شده است. ما مطلع شديم آثار ربوده شده در مرز سوريه و لبنان است.

کارشناسان معتقدند از زمان آغاز مناقشه سوريه در بيست و سه ماه پيش ، بسياري از آثار باستاني اين کشور در درگيري ها نابود شده است. همچنين سرقت هاي سازمان يافته اين آثار تاريخي اخيرا تشديد شده است.وزير فرهنگ سوريه اعلام کرد يک مجسمه برنزي با روکش طلا از موزه حماه ربوده شده است. منطقه حماه که در مرکز سوريه واقع است يکي از جبهه هاي اصلي درگيري ميان شورشيان و نيروهاي دولتي است.

وي با وجود اين افزود:از موزه هاي کشور به خوبي محافظت مي شود و آثار بسيار ارزشمند که براي همه جهان مهم است در مناطق بسيار امني نگهداري مي شود. با اين حال وي محافظت از ده هزار مرکز تاريخي را که در تمام خاک سوريه پراکنده است بسيار مشکل دانست و در مورد صدمه ديدن اين مکان ها هشدار داد.

گنجينه هاي باستاني بسياري در سوريه وجود دارد. شش مورد از آثار باستاني سوريه در فهرست سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي  سازمان ملل متحد (يونسکو) ثبت شده است. يونسکو پيشتر محافظت از آثار باستاني سوريه را خواستار شده است.



برچسب ها: سوریه ، فرهنگ ، ربوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار