روزنامه الشرق قطر، هدف جنگ غرب در مالی را دستیابی به منافع طبیعی قاره آفریقا دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه الشرق قطر در مقاله ای با نام «جنگ غرب بر ضد القاعده ...زمان مقابله بزرگ» به قلم احمد القدیدی به بررسی تبعات این جنگ در کشورهای عربی و جهان اسلام پرداخت. احمد القدیدی این رویداد را در آغاز سال 2013 بسیار خطرناک و آثار آنرا بر آینده جهان اسلام و کشورهای عربی جبران ناپذیر توصیف کرده است.

این جنگ همچنان تصویر جنگ میان اسلام و غرب را زنده نگه خواهد داشت و کینه ورزی غرب را نسبت به اسلام و مسلمانان تشدید خواهد کرد. این در حالی است که جنگ فرانسه در مالی، برضد تروریسم است نه بر ضد اسلام و جنگ القاعده نیز با کشورهای غربی، جنگ برضد استعمار واستکبار است نه برضد غرب. با این حال می توان لشکر کشی فرانسه را به مالی از منظر دیگری نیز بررسی کرد، لشکر کشی ای که با حمایت همه کشورهای غربی و نیز آمریکا صورت گرفته است. برای این بررسی ابتدا باید اوضاع نابسامان خاورمیانه و کشورهای عربی را به خوبی به یاد آوریم، اوضاع تاسف بار سوریه و گسترش جنگ داخلی، جنگی که جز ویرانی و خرابی تا کنون ثمره ای نداشته است. اختلافات داخلی در عراق که همچنان ادامه دارد و هر روز قربانیان بیشتری می گیرد. انقلابهای نیم بندی که در تونس ، مصر و لیبی به راه افتاده است و تا کنون به اهداف خود دست نیافته اند.

برخی اعتراضات و ناآرامیها در دیگر کشورهای عربی و اسلامی مانند اردن و در کنار این نابسامانیها، برنامه بحث برانگیز هسته ای ایران که سایه جنگ و بی ثباتی را بر سر منطقه مهم خاورمیانه انداخته است. حال می توان جنگ فرانسه و در واقع غرب را در مالی اینگونه توجیه کرد که جنگی برای دستیابی به منافع اقتصادی و ثروت عظیم طبیعی در این کشور و قاره آفریفا به طور کلی است. جنگ فرانسه در مالی در واقع برای سیطره بر معادن اورانیوم در صحرای مالی است که شرکت فرانسوی «آروا» و شرکت معادن چین بر سر آن رقابت می کنند.

این جنگ در عین حال زمینه حضور ناتو را در کشورهای آفریقایی فراهم می آورد، تا ناتو نیز از روسیه و چین عقب نماند. در این میان این کشورها و دولتهای عربی و اسلامی هستند که بیش از همه زیان می بینند و کلاه گشادی بر سر آنان می رود، هر چند هم اکنون از این رسوایی و زیان آگاه نیستند و زمانی که به هوش آیند، چاره ای جز شیون و زاری نخواهند داشت، هر چند شیون و زاری فایده ای برای آنان نخواهد داشت.


                            آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: آفریقا ، مالی ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار