روزنامه گاردين نوشت اوباما در پيشنهادهاي خود در مورد کنترل سلاح هاي گرم در آمريکا نامي از سلاحي که بيش از همه سلاح ها در آمريکا قرباني گرفته است نبرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اين روزنامه انگليسي امروز در مقاله اي به قلم اد پيلکينگتون نوشت در حالي که باراک اوباما روز چهارشنبه سعي کرد جامع ترين پيشنهادها را براي کنترل و محدود کردن استفاده از سلاح هاي گرم و کاهش خشونت ناشي از اين سلاحها در آمريکا ارائه دهد، يک حادثه ديگر در خيابانهاي دنور در ايالت کلرادو روي داد.در شمال غربي حومه اين شهر، مردي با يک سلاح يک نفر ديگر را تهديد کرد. فرد مسلح دست کم با يک کاميون قرمز رنگ در حالي که پليس وي را تعقيب مي کرد گريخت. اين تعقيب و گريز  با تيراندازي که يک کشته و چهار مجروح بر جا گذاشت به پايان رسيد.

سلاحي که فرد مسلح استفاده کرده بود يک سلاح کمري بود که در 2400 کلمه اي که اوباما در سخنراني تاريخي خود در اين زمينه بکار برده بود وجود نداشت.رئيس جمهور آمريکا به سلاح هاي جنگي و خشاب هايي با ظرفيت هاي  بالا اشاره کرد که معمولا به اينگونه سلاح ها وصل مي شوند وي همچنين از شماري از کشتارهاي گروهي که در اين کشور روي داده است از جمله حادثه غم انگيز ماه گذشته در مدرسه اي در نيوتاون ياد کرد.اما حتي يکبار هم به سلاحي که عامل بسياري از کشتارها در خيابان هاي آمريکا شده است اشاره نکرد.

ديويد چيپمن، کارشناس ارشد بازنشسته در مورد سلاح گفت: «زماني بود که سلاح هايي که مجرمان استفاده مي کردند و سلاح هايي که پليس استفاده مي کرد با يکديگر متفاوت بود. اما اکنون به قدري پول در تجارت اسلحه صرف مي شود که سلاح هاي پليس و جنايتکاران ديگر فرقي با هم ندارد.»به همت گروه طرفدار سلاح انجمن ملي سلاح آمريکا ديگر يافتن سلاح هايي که سالانه بيش از دوازده هزار نفر را در آمريکا از پاي در مي آورند غير ممکن نيست.

از 543 نيروي پليسي که در سال هاي 2002 تا 2011 کشته شده اند،‌ 366 نفر با سلاح کمري از پاي درآمده اند و فقط 95 نفر با سلاح شکاري کشته شده اند.چيپمن افزود: «در حال حاضر مشکل ما در خيابان هاي آمريکا سلاح هاي کمري است. بسياري از افسران پليس و مردم عادي با سلاح کمري کشته شده اند.»با وجود شفافيت اين آمار، سکوت در اين زمينه کر کننده است. اين فقط اوباما نيست که از اين نوع سلاح صحبت نکرد بلکه جو بايدن، معاون وي نيز در توصيه هاي خود به اوباما براي انجام اقداماتي براي کنترل خشونت هاي ناشي از سلاح هاي گرم اسمي از اين نوع سلاح نبرد.

چاک وکسلر، مدير اداره تحقيقات پليس گفت ما خواستار جلوگيري از وضعي هستيم که در آن ميليون ها نفر بدون کنترل سابقه اشان، به راحتي به سلاح دسترسي پيدا مي کنند.وي افزود حدود چهل درصد از فروش سلاح  در آمريکا خارج از کنترل اف بي آي انجام مي شود و آن هم به اين دليل است که راه هاي گريز قانوني وجود دارد که فروشندگان خصوصي از طريق آنها مي توانند سلاح هاي خود را بفروش برسانند بدون آن که سابقه خريداران کنترل شود.بررسي ها نشان مي دهد هشتاد درصد از کساني که از اسلحه گرم در يک جنايت استفاده کرده اند بدون نظارت دولت به اين سلاح ها دسترسي پيدا کرده اند.
برچسب ها: اوباما ، کنترل ، سلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار